Upphov: Mohr, Jens, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Vattenkärl, 2 st. (Qingdynastin)

VATTENKÄRL, två stycken. I form av en halv persika. Ristad dekor ifylld med mörkgrått. På utsidan en kvist med blommor och blad samt sju horisontellt ställda skrivtecken: ("inskriberat av Yung-Tao-Chu-Jen från I-hing" - I-hing är en för keramik berömd plats. Yung-Tao-Chu-Jen är ett "hao", fantasinamn, som ordagrant betyder: "den oförgängliga keramikens [verkstads] husbonde".) På insidan krakelerad gråvit glasyr. Godset rödbrunt. Inköpta av Wilhelmina von Hallwyl genom Orvar Karlbeck, 1923.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Vattenkärl
Kategori
48. XLVIII Keramik - Kina m. fl.
Material
Stengods
Storlek
  • Diameter 3.3 cm (fotkant)
  • Höjd 3.4 cm
  • Bredd 6.5 cm
  • Längd 6.6 cm
Datering
1644 – 1911

1800-1900-tal

Tillverkningsplats
Föremålsnummer
XLVIII:XI:B.a.a.02._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
VATTENKÄRL, två stycken; 1900-talets början.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1931
Text
I form af en half persika samt å fotkant. Dekor: Ristad samt ifylld med mörkgrått. Å utsidan en kvist med blommor och blad samt sju horisontalt ställda skriftecken: (»inskriberadt af Yung-tao-CHU-jen från I-hing». — 1-hing är en för keramik berömd plats. Yung-TAO-chu-jen är ett hao, fantasinamn, som ordagrant betyder: »den oförgängliga keramikens [verkstads] husbonde».) Å insidan krakeierad gråhvit glasyr. Godset rödbrunt. Å bottnens utsida en (otydlig) stämpel: Höjd: 3.4 cm.; längd: 6.6 cm.; bredd: 6.5 cm. Fotkant, diameter: 3.3 cm. Inköpta af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, genom civilingeniören Orvar Karlbeck, anställd som baningeniör vid järnvägen Tientsin—Pu-kou, Kina. Ankommo 8 Maj 1923, se omkostnadsnota. Betalda 9 Maj 1923, se Hufvudbok (hushållskonto). Pris: £ -.12.- (tillsammans med XI: B.a.c.6 och 7), se förteckning och bref 8 November 1922 från civilingeniören Orvar Karlbeck.