Upphov: Rosen, Johan Georg Otto von, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Preparatory study

Förstudie till Georg von Rosens målning << Erik XIV >> (Nationalmuseum, Stock- holm, NM 1154). Denna förstudie utfördes vintern 1870 i München. Denna slutgiltiga målningen fullbordades efter konstnärens återkomst till Stockholm året därpå. -"- A preliminary study for Georg von Rosen's painting << Erik XIV >> (Natinal- museum, Stockholm, NM 1154). This study was painted in Munich in the winter of 1870. The final painthing was completed after the artist's return to Stockholm the following year.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Duk
Storlek
  • Höjd 29.5 cm
  • Bredd 38 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1870
Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Avbildad
Inskription
Signatur/Påskrift: GvR. (nedtill till höger)
Föremålsnummer
XXXII:B.174._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Bukowskis. Ett konsthandelshus i Stockholm 1870-1945, 1945
  • Georg von Rosens konstnärliga kvarlåtenskap. Beskrivande förteckning., 1924
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
GEORG VON ROSEN (1843—1923), Sverige.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Erik XIV. Skiss till oljemålningen i Nationalmuseum. Rumsinteriör med tre figurer. Till vänster konungen och Karin Månsdotter; den förre sittande på golfvet å en björnhud samt vänd framåt med benen böjda åt höger, det högra under det vänstra; ljust gulbrunt hår och långt helskägg, öppen lång rödbrun rock, underrock, benkläder och skor i gråbrunt samt kring lifvet ett mörkt bälte eller rem; vänstra handen på ett å benet liggande papper (en dödsdom), högra armen uppåtsträckt, handen omfattad med båda händerna af den bredvid på en väggfast soffa sittande Karin Månsdotter, denna vänd åt höger, med ljust blekgult hår, nedfallande å högra axeln, i fotsid hvit klädning med kilformig urringning och korta ärmar. Till höger Göran Persson, stående något framåtlutad halft åt vänster, armarna nedåtsträckta mot konungen, i högra handen en hvit gåspenna; svart kalott och fotsid svart rock med nedviken stor gråbrun krage samt gråbruna skodon. Soffan gulbrun, sits och rygg klädda med mörkt tyg, hvarå blommönster i brunt och grönt, gafveln upptill sneddad; öfver soffan en inbyggd säng med mörka förhängen, det vänstra något draget åt sidan, i gafveln två mörka rundbågiga gluggar, öfver dessa å väggen måladt en lutad sköld med Vasa-vapnet i heraldiska färger. Vid soffgafveln en luta, liggande upp och nedvänd på en mörkklädd taburett. Golfvet gråbrunt. Fondväggen gråbrun, med hög brun bröstpanel, invid denna en mörkgrön pulpetliknande möbel, däröfver nedre delen synlig af en tafla i brun ram, framställande en afrättning af en helig person med gloria samt med otydlig underskrift i två rader. Till höger en fönstersmyg med golfvet ett trappsteg förhöj dt, i smygen till vänster en grönklädd bänk. Fönstret med nedre luckorna stängda, den öfre öppen; i fönstret på ett brunt galler en lutad sköld med drottningens vapen (i blått falt en gul halfmåne). Ljuset från höger. I nedre högra hörnet i brunt signerad: Å baksidan firmastämpel i svart (orig.) På duk, spänd på kilram af furu. Höjd: 0.295 m.; bredd: 0.38 m. Johan Georg Otto von Rosen, f. 13 Februari 1843 i Paris, d. 3 Mars 1923 i Stockholm; blef 1855 lärjunge vid Kongl, Akademien för de fria konsterna, gjorde åtskilliga resor i utlandet, där han vintern 1870 i München gjorde skissen till sin stora målning »Erik XIV» (nu i Nationalmuseum), hvilken tafla han därstädes påföljande år påbörjade och efter sin återkomst till Stockholm samma år på hösten (1871) fullbordade i Gustaf III:s sängkammare på Kungl. slottet (enligt Gustaf CederströM i minnestalet 24 Mars 1923, sid. 19 i »Meddelanden från Kungl. Akademien för de fria konsterna» 1923); grefve, kammarherre sedan 1879, vice professor i teckning vid Akademien 1874, professor i figurteckning och målning 1880—1908, direktör därstädes 1880—1887 och 1893—1897; historie-och porträttmålare, akvarellist, pastellist, etsare, skriftställare, fil. hedersdoktor i Uppsala 1900, vald till medlem af Svenska akademien 1903, en utmärkelse som han dock afsade sig. Enligt »Svenskt Porträttgalleri» XX, Hasse W. Tullbergs Förlag, Stoc Beskrifning å taflan finnes exempelvis i »Ny Illustrerad Tidning» 1872, sid. 195 ff., samt i »Ord och Bild» 1893 (Karl Wåhlin: »G. von Rosen»). Ram (original): Af furu, brunmålad samt med dagerlist af päronträ. Profil som figuren (orig. 3/i): Glas. Å baksidan upptill firmastämpel i gredelint (orig. 8/i): Höjd: 0.43 m.; bredd: 0.315 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, å auktion hos Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel, Arsenalsgatan 2, Stockholm, 26 April 1923. Katalog 241 n:r 7, se räkning samma dag. Betald 2 Maj 1923, se Hufvudbok (hushållskonto). Pris: Kr. 4050, se räkning. Georg von Rosens konstnärliga kvarlåtenskap af honom bestämd att efter hans död försäljas hos Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel till förmån för fem olika fonder för välgörande ändamål. Försäljningen inbragte omkring Kr. 100 000, hvadan hvarje fond erhöll omkring Kr. 20000.