Föremål

Porträtt av Karl XII (1682-1718)

PORTRÄTT av Karl XII. Sixten Strömbom var den förste som ville tillskriva Johann Heinrich Wedekind detta porträtt. Denne konstnär var av baltiskt ursprung men befann sig i svensk tjänst som porträttmålare från omkring 1700 fram till 1720. Därefter förefaller han huvudsakligen ha varit verksam i St Petersburg. Redan åren omedelbart efter 1700 målade Wedekind flera porträtt av Karl XII. Senare när Karl XII efter sin långa utlandsvistelse återvänt till Sverige och uppehöll sig i Ystad befann sig också Wedekind där. Ett av Wedekind signerat minityrporträtt från denna tid (1715) utgjorde utgångspunkt för en ny variant av kungens porträtt - den så kallade Ystadtypen. Åren efter 1715 utförde Wedekind i större format flera varianter inom denna bildtyp. Kungen framställs i dessa med nästan helt kal hjässa förutom den på mitten markerade tunna hårstrimman. Anletsdragen är något rundade och läpparna fylliga. Ansiktet utstrålar därigenom en mjukhet och förfining som skiljer Wedekinds målningar från andra samtida konstnärers mer robusta Karl XII -framställningar. I Ystadtypen framställs vidare kungen alltid i den enkla soldatuniformen och med samma huvudvridning. Han bär alltid handskar och vänsterhanden är utan undantag knuten kring värjfästet. Bakgrunden liksom den högra handens gest kan däremot i de olika målningarna variera något. Gemensamt för dessa bilder är också förkärleken för blågrå färgtoner. Denna målning i Halwylska samlingen stämmer väl in på den ovan beskrivna Ystadtypen. Såväl överensstämmelsen i detalj med denna bildtyp som porträttets höga kvalitet pekar mot att Wedekind själv utfört målningen. Den bör således ha tilkommit under 1710-talets senare hälft. Ett Wedekindporträtt av Ystadtypen som uppvisar stora likheter med Halwylmålningen är den 1719 signerade Karl XII -bilden på Gripsholm (Statens porträttsamling på Gripsholm, Grh 414 ). -*- Sixten Strömbom was the first to attribute this portrait to Johann Heinrich Wedekind, an artist of Baltic origin who was in Swedish service as a portraitist from c. 1700 to c. 1720, after which he seems to have been mainly active in St Petersburg. Wedekind painted several portraits of Charles XII in the years immediately following 1700. Later, when Charles XII had returned to Sweden from his long absence abroad and was staying in Ystad, Wedekind was there as well. A miniature portrait from this time (1715), signed by Wedekind, gave rise to a new variant of the King's portrait known as the Ystad type. After 1715, Wedekind produced several variants of this type in larger format. In them the King is shown almost completely bald except for the thin wisp of hair picked out in the middle of his crown. His features are slightly rounded and his lips are full, causing the face to radiate a gentleness and refinement which distinguished Wedekind's paintings from the more robust depictions of Charles XII producted by other contemporary artist. In the Ystads type , moreower, the King is always shown in the plain military uniform and with his head turned in the same direction. He always wears gloves and his left hand invariably grasps the hilt of his sword. The background can vary, however, from one painting to another, as can the gesture with the right hand. Another thing common to all these pictures to the artist's predilection for bluish-grey coulors. This painting in the Hallwyl Collection fits in well with the Ystad type as now described. Both similarities of detail with this picture type and the high qualilty of the portrait indicate that it was Wedekind's own work. Probably, then, it was painted during the second half of the 1710s. Another Wedekind portrait of the Ystad type greatly resembling the Hallwyl painting is the picture of Charles XII signed in 1719 and now at Gripsholm, (the National Portrait Collection at Gripsholm, Grh 414).

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Porträtt
  • Målning
Kategori
  • Porträtt
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Duk
Storlek
  • Bredd 76.5 cm
  • Höjd 107 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1710 – 1719

1710-tal

Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Föremålsnummer
S.XXXII:B.183._HWY
Litteratur
  • Index över svenska kungliga porträtt, 1942
  • Svenska kungliga porträtt i Svenska porträttarkivets samlingar, 1943
  • Svenskt konstnärslexikon, 1967