The Golden Calf
En tidig kopia efter en kolossalmålning avTintoretto i kyrkan S. Maria dell´Orto i Venedig. Originalmålningen har av den äldre forskningen betraktats som ett verk av den ungeTintoretto, men enligt Tietze utfördes den först omkring 1560 (Tietze 1948, s. 369.) Denna kopia är betydligt mindre än originalet och den återger endast en del av detta. Hela det övre partiet i Tintorettos målning saknar motsvarighet i kopian. Den konstnär som utfört målningen i Hallwylska samlingen har arbetet tämligen självständgigt då han i flera mindre detaljer avvikt från sin förlaga. Kopistens självständighet gentemot originalet framkommer även i ett större intresse för ljuseffekter. Den mer jämna belysningen i Tintorettos målning har på vissa ställen i kopian ersatts av ett mer dramatiskt spel mellan ljus och skugga. Detta är tydligt exempelvis i gruppen kring själva kalven. Kopian får därigenom en något barock prägel i jämförelse med originalet. Detta talar för att den är utförd under 1600-talet och troligen under detta århundrades senare hälft. Anmärkningsvärd är för övrigt den kvalitet som utmärker kopian. -*- An early copy after a colossal painting byTintoretto in the church of S. Maria dell´Orto in Venice The original painting has been regarded by earlier scholars as the work of the young Tintoretto, but according to Tietze it was not done until about 1560 (Tietze 1948, s.369). The copy is a good deal smaller than the original of which it reproduces only part. The whole of the upper section of Tintoretto´s painting has no counterpart in the copy. The artists who made the paintig in the Hallwyl Collection worked farily independently, departing from the original on several minor points of detail. The copy´s independence in relation to his original is also revealed by a greater interest in lighting effects. the more consistent lighting of Tintoretto´s painting has ben replaced, at certain points in the copy, by a more dramatic play of light and shade. This can clearly be seen, for example, in the group surrounding the actual calf. This makes the copy somewhat more Baroque than the original, which suggests that it was done in the 17th centure, probably after 1650. The copy is also remarkable for its high quality.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Målning
|
Kategori |
|
Material |
Duk
|
Storlek |
|
Teknik |
Oljemåleri
|
Datering |
1600 – 1699
1600-tal |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
Tintoretto, Jacopo Robusti (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Föremålsnummer |
XXXII:K.A.09._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|