Föremål

L'art de Reconnaître les Styles

10 vol. 8:0. Les styles régence et Louis XV. Ouvrage orné de 175 gravures environ [i autotypi]. 1922. [8], 316 s. Band av ljust rödgul klot med fast rygg. Originalpärm. Le style Louis XIV. Ouvrage orné de 180 gravures [i autotypi]. 1920. [8], 343 s. Band av grå klot med fast rygg. Originalpärm. Le style Louis XIII. Ouvrage orné de 144 gravures [i autotypi]. 1920. [8], 246 s. Band av grå chagrinpressad klot med fast rygg. Originalpärm. Les styles flamand et hollandais. Ouvrage orné de 110 gravures [i autotypi]. 1923. [8], 214 s. Band av ljusblå klot med fast rygg. Originalpärm. Le style renaissance. Ouvrage orné de182 gravures [i autotypi och fototypi]. 1920. [4], 298 s. Band av gulbrun sidenpressad klot med fast rygg. Originalpärm. Le style Louis XVI. Ouvrage orné de 160 gravures environ [i autotypi]. 1920. [8], 287 s. Band av grå sidenpressad klot med fast rygg. Originalpärm. Le style anglais. Ouvrage orné de 146 gravures [i autotypi]. 1922. [4], 280 s. Band av gredelin klot. Originalpärm. L'Art de reconnaître les styles. Paris. [8], 458 s. Le style empire. Ouvrage orné de 132 gravures [i autotypi]. 1923. [12], 287 s. Band av mörkgrön klot med fast rygg. Originalpärm. Le style moderne. Ouvrage orné de 170 gravures [i autotypi]. 1922. [8], 374 s. Band av brungul klot med fast rygg. Originalpärm. L'art de reconnaître les styles. Architecture-Ameublement. Ouvrage orné de 280 gravures environ. 1923. [6], 458, [2] s. Band av mörkgrön klot med fast rygg. Originalpärm.

Museum
Hallwylska museet
Kategori
  • Böcker
  • 63. LXIII Bibliotek
Datering
1923

1920; 1922; 1923

Tillverkningsplats
Tillverkare
Bayard, Emile (Författare)
Föremålsnummer
LXIII:I:I.b.03._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
Émile-Bayard.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1955
Text
Les styles régence et Louis XV. Ouvrage orné de 175 gravures environ [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1922. [8], 316 s. 10 vol. 8:0. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af ljust rödgul klot med fast rygg. Dekor i hvitt tryck. Â frampärmen en rokokoram med diagonalrutade höm och en fransk lilja i hvar ruta. Upptill C-formade blad och blomstergirlander, nedtill ett konsolbord-liknande ornament af linjer, blad och blomstergirlander. Öfre snitten ljust rödgul och glättad. Försättsblad af blågrå »olifant». Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: Le Style Louis XV (nedtill: Prix: 13 f, 50). Sidtitel: L’Art de Reconnaître les Styles. Les Styles régence et LOUIS XV PAR ÉMILE-BAYARD. GARNIER Frères. Midt å bakpärmen i blindtryck monogrammet G. F. P. (Garnier Frères. Paris.) Le style Louis XIV. Ouvrage orné de 180 gravures [i autotypi], Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — Imprimerie Paul Dupont 1920. [8], 343 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af grå klot med fast rygg. Dekor i brunt och hvitt tryck å frampärmen och ryggen, i blindtryck å bakpärmen. Å frampärmen ett brunt titelfält med halfrunda utsprång upptill och nedtill med en bred hvit eklöfsram. Upptill en maskaron inom strålkrans och åt båda sidorna utgående mångflikiga blad och lager-girlander, slutande i en fyrbladig blomma. Midt å de öfriga sidorna ett palmettliknande akantusblad, det nedre utbildadt med åt båda sidorna utgående akantusrankor, uppbärande titelfältet och hvilande på ett hvitt postament med insvängda sidor, å hvilka frukt- och blomstergirlander. Å postamen-tets framsida ett brunt titelfält. Å bakpärmen en ram af fyra linjer med insvängda hörn, i hvilka en åttabladig blomma. Å öfre sidan bildar ramen en trekvartsrund insvängning med en maskaron, å nedre sidan två motställda mångflikiga blad med en fyrbladig blomma. Å ryggen ett brunt längs-gående titelfält med två hvita linjeramar med insvängda hörn. Öfre snitten grågrön och glättad. Försättsblad af hvitt papper. Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: Le Style Louis XIV. Sidtitel: L’Art de Reconnaître les Styles. LE STYLE LOUIS XIV PAR ÉMILE-BAYARD. Garnier Frères. Paris. Le style Louis XIII. Ouvrage orné de 144 gravures [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — Imprimerie Paul Dupont 1920. [8], 246 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af grå chagrinpressad klot med fast rygg. Dekor i hvitt, gredelint och blindtryck. Å fram-pärmen en »Frontispice, par Alexandre Francini» (med en del modifikationer, se fig. 12, s. 19). Ur en gredelinröd muryta med tre utsparda titelfält framspringande partier i hvitt: två korintiska kolonner på postament uppbärande ett entablement med rundbågig afslutning. Mellan kolonnerna ett stående (på stiliserade blad) rektangulärt titelfält med en linjeram och mellan posta-menten en kartusch med liggande rektangulär dager samt på sidorna om posta-menten ett nedåt afsmalnande stående fält med en maskaron bitande i ett draperi. Mellan kolonnkapitälen hängande fruktgir-lander och å förkroppningarna öfver kapi-tälen maskaroner samt mellan dessa ett titelfält. Bågfältet med en maskaron mellan två snäckskal, uppbärande ett på fötter stående vasliknande ornament med stiliserade blad å sidorna och ett vingpar upptill. Â bakpärmen två linjeramar i blindtryck, den yttre bredare. Å ryggen två linje Les styles flamand et hollandais. Ouvrage orné de 110 gravures [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères 1923. Paris. — lmp. Paul Dupont 1923. [8], 214 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af ljusblå klot med fast rygg. Dekor i blått, hvitt och svart tryck å frampärmen och ryggen, i blindtryck å bakpärmen. Å frampärmen tre hvita titelfält med svarta konturer, det midtersta störst, med en rundbåge upptill. Kring fälten en arkitektonisk omfattning i blått med hvita dagrar och svarta konturer: vridna kolonner uppbärande ett rikt deko-reradt öfverstycke. Å bakpärmen i blindtryck ett landskap med två väderkvarnar inom en arkitektonisk ram af två pelare på konsoler, uppbärande ett rundbågigt hvalf. A ryggen ett längsgående, hvitt titelfält med en halfrund afslutning upptill och nedtill. Å titelfältets ytterkanter en svart pärlrand och en blå rand som ram med svarta konturer samt ett bladomament upptill och nedtill. Öfre snitten gråblå och glättad. Försättsblad af hvitt papper. Rygg-och sidtitel i ljusblått (utspard mot hvit botten). Ryggtitel i ryggens längdriktning: LES STYLES FLAMAND & HOLLANDAIS. Sidtitel: ÉMILE-BAYARD. L’ART DE RECONNAITRE LES STYLES. LES STYLES FLAMAND ET HOLLANDAIS. PARIS, LIBRAIRE GARNIER FRÈRES. Le style renaissance. Ouvrage orné de 182 gravures [i autotypi och fototypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — Imprimerie Paul Dupont 1920. [4], 298 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af gui-brun sidenpressad klot med fast rygg. Dekor i hvitt tryck. A frampärmen en liggande rektangulär linjeram med något utskjutande öfverdel, krönt af en bladstafs-dekorerad rundbåge med från midten nedhängande frukter (äpplen) och blommor samt med ändarna afslutade med en fyrbladig blomma inom en cirkel. I cirklarna och utanför titelfältet en blomster- och frukt-girland, slutande i en bandrosett midt å titelfältets nedre sida. Öfre snitten gulbrun och glättad. Försättsblad af hvitt papper. Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: le style renaissance. Sidtitel: emile-bayard. le style renaissance. Garnier Frères. Midt å bakpärmen i blindtryck monogrammet G. F. P. (Garnier Frères. Paris.) Le style Louis XVI. Ouvrage orné de 160 gravures environ [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1920. [8], 287 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af grå sidenpressad klot med fast rygg. Dekor i hvitt tryck å frampärmen, i blindtryck å bakpärmen. Â frampärmen ett liggande ovalt titelfält med ram af en rand mellan två linjer med en lagergirland, upptill ombunden med fladdrande band. Under titelfältet en stående lagerkvist med åt båda sidorna utåtböjda grenar. Midt å bakpärmen ett rundt fält, omgifvet af lagerblad och med fladdrande band nedtill. Öfre snitten grå och glättad. Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: le style louis xvi. Sidtitel: ÉMILE-BAYARD. LE STYLE LOUIS XVI (utspard mot hvit botten). Garnier Frères. Le style anglais. Ouvrage orné de 146 gravures [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1922. [4], 280 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af gredelin klot. Dekor i hvitt, gult och blindtryck. Å frampärmen framför en gul muryta med konturerade sidkanter och tre nedtill hängande fruktgirlander två framspringande lin-jeornerade hvita pilastrar, uppbärande ett entablement med en bruten fronton. Å en piedestal en fantasivas, flankerad af fronton-halfvorna och ymnighetshorn, fyllda af frukter. Nedtill mellan pilastrarna ett hvitt titelfält med två hängande band. Â bakpärmen inom en oval ram en framställning i blindtryck af Ganymedes matande Zeus’ örn ur en kylix. Ganymedes sittande under ett lagerträd, vänd åt vänster, med vänstra handen stödjande dryckeskärlet, högra handen under örnens hufvud. Örnen stående på högra benet och med vänstra klon gripande om kärlets kant. Se afbildningen s. 23. Originalet af Flaxman s. k. jasper-ware från Wedgwoods fabrik. Å ryggen två längsgående hvita linjeramar med insvängda hörn och två dubbla tvärlinjer. Öfre snitten gredelin. Försättsblad af grå »olifant». Ryggtitel i hvitt tryck: librairie garnier. le style ANGLAIS. ÉMILE-BAYARD. Prix 13 f, 50. Sidtitel i gredelint tryck: émile-bayard. L’Art de Reconnaître Les Styles, le style ANGLAIS. LIBRAIRIE GARNIER FRÈRES. PARIS. L’Art de reconnaître les styles. Paris. [8], 45» s. Le style empire. Ouvrage orné de 132 gravures [i autotypi]. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1923. [12], 287 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af mörkgrön klot med fast rygg. Dekor i hvitt tryck å frampärmen och blindtryck å bakpärmen. Å frampärmen kring ett liggande rektangulärt, hvitt titelfält två hvita linjeramar, den yttre bredast. Upptill en krona med åt båda sidorna utgående lagergirlander samt midt å kortsidorna en hängande lagergirland. Under titelfältet en lagerkrans i hvitt, öppen upptill och med en rosett nedtill. Midt å bakpärmen i blindtryck en örn, hållande med klorna en åskvigg (fördes af Napoleon I:s marskalkar), inom en lagerkrans, öppen upptill och omvirad med band, bildande en rosett nedtill. Öfre snitten grön och glättad. Försättsblad af hvitt papper. Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: le style empire. Sidtitel: émile-eayard. le style empire. Garnier Frères. Le style moderne. Ouvrage orné de 170 gravures [i autotypi], Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1922. [8], 374 s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af brun-gui klot med fast rygg. Dekor i hvitt tryck. Â frampärmen en krans af sex- eller sju-bladiga blommor och handflikiga blad. Öfre snitten brun och glättad. Försättsblad af hvitt papper. Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: LE STYLE MODERNE. Sidtitel: EMILE BAYARD. le style moderne. Garnier Frères. Midt å bakpärmen i blindtryck monogrammet G. F. P. (Garnier Frères. Paris.) L’art de reconnaître les styles. Architecture-Ameublement. Ouvrage orné de 280 gravures environ. Paris, Librairie Garnier Frères. Paris. — lmp. Paul Dupont 1923. [6], 458, [2] s. Band (helt tyg-). Originalpärm. Af mörkgrön klot med fast rygg. Å frampärmen ett fotcgrafi af en reliefplatta med en sittande kvinna och två lekande barn. Öfre snitten grön och glättad. Försättsblad af grå »olifant». Rygg- och sidtitel i hvitt tryck. Ryggtitel i ryggens längdriktning: les styles. Sidtitel: Émile-Bayard: l’art de reconnaître les styles. Garnier Frères. Midt å bakpärmen i blindtryck monogrammet: G. F. P. [Garnier Frères. Paris.]