Upphov: Lernestål, Erik, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Diana med sina nymfer

FAT. Runt, djupt, med kälformig kep och nästan rakt utstående, svagt vulstigt, brett brätte samt på smal låg fotkant. Dekor: I färger på tennglasyr. Godset ljust brungrått. På hela insidan en sammanhängande landskapsbild med badande mytologiska kvinnofigurer ("Diana och hennes nymfer") i Xanto Avellis stil. Vid vänstra stranden Diana, sittande vänd åt höger, huvudet i profil åt samma håll, väntra handen pekande på en på motsatta stranden sittande nymf (Kallisto), håret gult, uppsatt med en fläta över hjässan, framtill prydd med hennes emblem, en månskära i vitt med skuggningar i blått. Bakom gudinnan fyra stående nymfer, tre vända åt höger pekande på samma nymf som gudinnan. Vid högra stranden tre nymfer, liknande föregående. Hudfärgen på samtliga nymfer i blekgult med grönaktig skuggning. Figurerna i ett landskap med tornbyggnader i förgrunden. Hmlen blå med gul horisont. Brättets ytterkant gul, på insidan begränsad av en smal rand i mörkblått. På brättets utsida runt utkant och inkant en gul rand. På bottnens utsida en märkning i blått. På brättets utsida en påklistrad lapp med tryck i svart : Rörstrands samling No Onumr. Höjd 2,5-2,9 cm, diameter 29 cm. Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, på auktion, hållen av Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel i Rörstrands försäljningslokal, Rörstrandsgatan, Stockholm. Pris: Kr. 595.

TILLÄGG: Detta fat från Pesaro eller något annat keramikcenter i hertigdömet Urbino, kan dateras till cirka 1550. Fatet är bemålat i olika toner av blått, turkos, grönt, gult, orange, ockra, violett, svart och opakvitt. Fatets framsida skildrar en scen ur Ovidius metamorfoser. Motivet gestaltar gudinnan Diana när hon upptäcker att hennes favoritnymf Callisto är gravid med Jupiter. Diana, Callisto och sex stycken nymfer har placerats i ett välbalanserat arrangemang på vardera sida om bakgrundens sjölandskap och stadsarkitektur. Bakgrundens bergiga horisontlinje associerar till Apenninerna i hertigdömet Urbino. Fatets undersida har försetts med inskriptionen "Diana catesa ninfe". Den figurativa stilen utmärks av gestalter med markerade drag, stora ögon, muskulösa kroppar. Gestalterna, sjölandskapet samt omgivningen av berg och träd - attribuerar detta fat till fajansproduktionen i Urbino. Och särskilt till de verkstäder som var aktiva i Pesaro fram till 1500-talet. I Hermitaget i Sankt Petersburg finns ett fat med samma motiv och från Girolamo Lanfranco delle Gabicces verkstad, daterat till 1544.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Fat
Kategori
  • Askar, bägare och fat av glas och keramik
  • 46. XLVI Fajans m. m.
Material
Fajans
Teknik
Tennglasyr
Datering
1540 – 1560

1500-talets mitt, sannolikt cirka 1550

Tillverkningsplats
  • Italien
  • Urbino (Sannolikt Pesaro, eller vid annat majolika center i hertigdömet Urbino.)
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: På bottnens utsida i blått (Diana med sina nymfer)
Föremålsnummer
XLVI:VI:C.a.01._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
FAT.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1931
Text
Rundt, djupt, med kälformig kep och nästan rakt utstående, svagt vulstigt, bredt brätte samt å smal låg fotkant. Dekor: I färger på tennglasyr. Godset ljust brungrått. Å hela insidan en sammanhängande landskapsbild med badande mytologiska kvinnofigurer (»Diana och hennes nymfer»): I förgrunden en bäck med vatten i blått, vid vänstra stranden Dlana, sittande vänd åt höger, hufvudet i profil åt samma håll, benen böjda, det högra något upplyft samt med foten i vattnet, vänstra handen pekande på en på motsatta stranden sittande nymf (Kallisto), håret gult, uppsatt med en fläta öfver hjässan, framtill prydd med hennes emblem, en månskära i hvitt med skuggningar i blått; vid vänstra sidan och öfver vänstra axeln en mantel i brungult. Bakom gudinnan fyra stående nymfer, tre vända framåt men seende åt vänster; hårets färg och uppsättning som gudinnans; de två till höger pekande på samma nymf som gudinnan, den längst till höger vänd åt detta håll samt med en mantel i blågrönt öfver axlarna, utmed vänstra sidan samt framför underlifvet. Vid högra stranden tre nymfer, liknande föregående, längst fram den af gudinnan och nymferna utpekade sittande på en mantel i brungult samt vänd åt v Bakom nymferna till vänster branta klippor i gult och brungult med skuggningar i svart och svartgrönt, till höger om dessa en öppen plats i grönt, därå till vänster ett högt rakt träd med grönsvart stam och grön krona, i midten två cypressliknande buskar och till höger ett smalt rakt träd med stam som det föregåendes och krona i gulgrönt. I mellanplanet ett vatten i blått, i bakgrunden en stad med tätt liggande hus och tornbyggnader i brunt, gult och hvitt, längst bort till höger och vänster berg i blått. Himlen blå med gul horisont. Brättets ytterkant gul, å insidan begränsad af en smal rand i mörkblått. Å brättets utsida rundt utkant och inkant en gul rand. Glasyren på utsidan något rödaktig samt med märken efter blåsor. Å bottnens utsida i blått: (Diana med sina nymfer). A brättets utsida en påklistrad lapp med tryck i svart: ji Höjd: 2.5—2.9 cm.; diameter: 26 cm. Ämnet hämtadt ur en saga, som förtäljer, hurusom en af Dianas förtrogna, nymfen Kallisto, stått i ett förhållande till Zevs, hvilket åsamkade henne gudinnans förföljelse. För att skydda henne mot förföljelsen placerade Zevs henne på himlahvalfvet som stjärnbilden Arktos (Stora björnen). Motivet föreställer just det ögonblick, då Diana upptäcker följden af Kallistos kyskhetsbrott och pekar ut henne för de öfriga nymferna. Från 1500-talets midt. I Xanto Avellis stil. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, å auktion, hållen af Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel i Rörstrands försäljnings* lokal, Rörstrandsgatan, Stockholm, 17 September 1926. Katalog 256 n:r 483, se räkning samma dag. Betaldt 23 September 1926, se Hufvudbok (hushållskonto). Pris: Kr. 595, se räkning.