Diana med sina nymfer
FAT. Runt, djupt, med kälformig kep och nästan rakt utstående, svagt vulstigt, brett brätte samt på smal låg fotkant. Dekor: I färger på tennglasyr. Godset ljust brungrått. På hela insidan en sammanhängande landskapsbild med badande mytologiska kvinnofigurer ("Diana och hennes nymfer") i Xanto Avellis stil. Vid vänstra stranden Diana, sittande vänd åt höger, huvudet i profil åt samma håll, väntra handen pekande på en på motsatta stranden sittande nymf (Kallisto), håret gult, uppsatt med en fläta över hjässan, framtill prydd med hennes emblem, en månskära i vitt med skuggningar i blått. Bakom gudinnan fyra stående nymfer, tre vända åt höger pekande på samma nymf som gudinnan. Vid högra stranden tre nymfer, liknande föregående. Hudfärgen på samtliga nymfer i blekgult med grönaktig skuggning. Figurerna i ett landskap med tornbyggnader i förgrunden. Hmlen blå med gul horisont. Brättets ytterkant gul, på insidan begränsad av en smal rand i mörkblått. På brättets utsida runt utkant och inkant en gul rand. På bottnens utsida en märkning i blått. På brättets utsida en påklistrad lapp med tryck i svart : Rörstrands samling No Onumr. Höjd 2,5-2,9 cm, diameter 29 cm. Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, på auktion, hållen av Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel i Rörstrands försäljningslokal, Rörstrandsgatan, Stockholm. Pris: Kr. 595.
TILLÄGG: Detta fat från Pesaro eller något annat keramikcenter i hertigdömet Urbino, kan dateras till cirka 1550. Fatet är bemålat i olika toner av blått, turkos, grönt, gult, orange, ockra, violett, svart och opakvitt. Fatets framsida skildrar en scen ur Ovidius metamorfoser. Motivet gestaltar gudinnan Diana när hon upptäcker att hennes favoritnymf Callisto är gravid med Jupiter. Diana, Callisto och sex stycken nymfer har placerats i ett välbalanserat arrangemang på vardera sida om bakgrundens sjölandskap och stadsarkitektur. Bakgrundens bergiga horisontlinje associerar till Apenninerna i hertigdömet Urbino. Fatets undersida har försetts med inskriptionen "Diana catesa ninfe". Den figurativa stilen utmärks av gestalter med markerade drag, stora ögon, muskulösa kroppar. Gestalterna, sjölandskapet samt omgivningen av berg och träd - attribuerar detta fat till fajansproduktionen i Urbino. Och särskilt till de verkstäder som var aktiva i Pesaro fram till 1500-talet. I Hermitaget i Sankt Petersburg finns ett fat med samma motiv och från Girolamo Lanfranco delle Gabicces verkstad, daterat till 1544.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Fat
|
Kategori |
|
Material |
Fajans
|
Teknik |
Tennglasyr
|
Datering |
1540 – 1560
1500-talets mitt, sannolikt cirka 1550 |
Tillverkningsplats | |
Tidigare ägare | |
Inskription |
Signatur/Påskrift: På bottnens utsida i blått (Diana med sina nymfer)
|
Föremålsnummer |
XLVI:VI:C.a.01._HWY
|
Tillhörande texter |
|