Fishermen Returning in the Evening.
Anthonie Waterloo är väl känd för att ha utformat landskapstryck i Jacob van Ruisdaels manér.Hans oeuvre som målare är emellertid föga känt ( Kahn-Gerzon 1992, s. 94-98). Det finns en liten grupp av målningar som är signerade, exempelvis <<Skogslandskap med rånare som överfaller en ryttare >> i Bayerische Staatsgemäldesammlungen, München (inv. nr 2022) i vilka behandlingen av träd är mycket nära den i nr 153. Då Waterlos målade landskap är relativt okända, måste detta emellertid förbli en attribution. En annan möjlighet kan vara Jan Lagoor (Keyes 1979, s. 36-44). Enligt en notering på fotot i RKD, ansåg Horst Gerson figurerna vara av Esselens. Det fanns också en annan version hos konsthandlaren van Diemen på 1930-talet attribuerad till Karel Dujardin (foto RKD). -"- Anthonie Waterloo is well known as a designer of landscape print in the manner of Jacob van Ruisdael. His production as a painter, howewer, is little known (Kahn-Gerzon 1992, p. 94-98). There is a small group of paintings bearing a singnature, for example, the >>Wooded Landscape with Robbers Attacking a Horseman << in Bayerische Staatsgemaldersammlungen, Munich (inv. no 2022) in wich the treatment of trees is very close to no. 153. However, as Waterloo's painted landscapes are relatively little known, this must remain an attribution. Another posibllity might be Jan Lagoor (Keyes 1979, p. 36-44). According to a note on the mount of the photograph in the RKD, Horst Gerson considered the figures to be by Esselens. There was also another version with the art dealer van Diemen in the 1930s atributed to Karel Dujardin (photo RKD).
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Målning
|
Kategori |
|
Material |
Duk
|
Storlek |
|
Teknik |
Oljemåleri
|
Datering |
1600 – 1699
1600-tal |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
Waterloo, Anthonie (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Föremålsnummer |
XXXII:B.149._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|