Upphov: Bernards, J H, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Religiöst måleri

Signaturen, på bassängen strax ovanför vattenytan, är skadad. Den har tidigare tolkats som Z. Bernaer, vilken beskrivits som holländsk konstnär verksam omkring 1700. Dock finns ingen konstnär med det namnet registrerad och målningens stil tyder på en tillkomst senare under 1700-talet. Enligt uppgifter på ett foto (RKD) är målningen ett verk av J. H. Bernards, en holländsk konstnär verksam omkring 1750. Det är en kopia efter en komposition av Jean Raoux, känd genom en målning, signerad och daterad 1719, i Neues Palais, Potsdam (Potsdam 1935, nr 206). I den Hallwylska målningen är kompositionen spegelvänd och, förmodligen, av Bernards kopierad från ett tryck efter Raoux. Kung David syns till vänster i bakgrunden, stående på en balkong. -*- The signature, on the the edge of Bathsheba`s bath above the water, is damaged. It has in the past been read as Z. Bernaer, who has been described as a Dutch artist working in about 1700. In fact, there is no artist of this name, recorded, and the style of the painting suggests a date later in the 18th century. On the mount of the photograph in the RKD the painting is said to be by J. H. Bernards, a Dutch artist active about 1750. It is a copy after a composition by Jean Raoux known in a painting, signed and dated 1719, in the Neues Palais, Potsdam (Potsdam 1935, no. 206). Here the composition is in reverse and was presumably copied by Bernards from a print after Raoux. King David can be seen on a balcony in the background on the left.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Höjd 30.5 cm
  • Bredd 39 cm
Teknik
Oljemålning
Datering
1700 – 1799

1700-tal

Tillverkningsplats
Tillverkare
Bernards, J H (Konstnär)
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: Z bernaer /.../ (på bassängens bortre kant)
Föremålsnummer
XXXII:K.A.01._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
Z. BERNAER (omkring 1700), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Batseba vid badet (Andra Samuelsbok, kapitel n, vers 2). I förgrunden till höger å en stenbänk med ett trappsteg Batseba, Urias hustru, sittande på en stor brungredelin dyna med guldbård och en tofs i bakre hörnet; dynan liggande å en öfver bänken ned å golfvet hängande guldfransad mörkblå mantel. Batseba vänd halft åt vänster, hufvudet i profil åt vänster; vänstra handen stödd på dynan, den högra böjd framåt; i nacken uppsatt lockigt grågult hår, hvarå ett hvitt pärlband; tunn gråhvit mantel, hängande öfver högra axeln och benet samt hopfäst å vänstra höften med en gul agraff, utanpå manteln en brungredelin sådan, kroppen för öfrigt bar; vänstra foten med påsnörd sandal samt stödd på trappsteget, den högra hvilande på vänstra knäet af en framför henne å golfvet på högra knäet liggande kvinna, som snör sandalen på Batsebas fot. Kvinnan med lockigt gråbrunt hår, i blå- och hvitrandig mössa, djupt urringadt blått lif med gula knappar och gult axelspänne, grågredelin axelschal, ljusbrun kjortel, hvaröfver en hopdraperad, baktill knuten gråhvit mantel, samt sandaler. Framför henne å det storrutade gråa stengolfvet ett gulbrunt juvelskrin med tre fack och uppslaget kupigt lock, inuti med rutmönster i rödt; i skrinet gredelina band, smycken och ett öfver kanten hängande hvitt pärlband. Mera till höger framför bänken stående en hög bukig kanna af gulbrun metall, ornerad med bilder och maskaroner, samt ett tvättbäcken af grågrön metall med låga fötter och gulbrun lejonmaskaron. Bakom bänken en kring en grof trädstam slingrad vinstock med löf, skiftande i brunt och mörkgrönt, samt med en kvist nedhängande vid bänkändan. Till vänster om bänken en stor bukig mörkbrun urna, stående å ett gråbrunt postament. Längst till vänster i golfvet ena hörnet synligt af en bassäng, nästan fylld med grågrönt vatten. Bortom bassängen en bortvänd kvinna, stående framför en grå balustrad, med högt uppsatt, brunt hår, i djupt urringadt, blått lif, gulhvit axelslöja och ljusgrå sidenkjortel. Å balustraden en gulbrun duk, hvarå en på stötta stående rektangulär spegel med gulbrun ram, i hvilken kvinnan håller med högra handen. Till höger om spegeln en rund bricka, hvarå en vinkaraff och en gul skål. I bakgrunden till vänster ett gråbrunt palats med altan, inom lummiga träd i brunt och grönt. Å altanens främre ända konung David, stående lutad öfver balustraden, med gul öppen krona och grått helskägg, i blekgredelin rock och gulbrun mantel, hängande öfver balustraden. Himlen blå med mörkare och ljusare moln. Ljuset uppifrån höger. Å bassängens bortre kant i brunt signerad: På trä (ek). Å baksidan nedtill i midten ett sigill i rödt lack: Höjd: 0.305 m.; bredd: 0.39 m. Z. Bernaer, holländsk mästare, verksam omkring år 1700, känd endast genom denna signering. Ram (ny): Af päronträ, brunbetsad och polerad; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.47 m.; bredd: 0.558 m. Inköpt af Wilhelm Heinrich (Henrik) Kempe på 1830—1840-talet. Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 12 Oktober 1909 hos snickaren Edv. Johansson, Kammakaregatan 7, Stockholm, se räkning 9 December 1909. Betald 15 December 190g, se Hufvudbok (Huset Hamngatan 4). Pris: Kr. 55, se räkning.