Upphov: Motzkau, Holger, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Porträtt av en dam.

Tidigare har kvinnan på porträttet identifierats som Amalia van Solms, prins Frederik Hendriks av Oranien maka. Det är emellertid inte Amalia och ingen alternativ identifikation har föreslagits. Målningen tillskrevs Paulus Moreelse första gången 1925 av F. Schmidt Degener vid besök i Hallwylska museet. Moreelse målande huvudsakligen porträtt men var också framgångsrik som arkitekt. Flera damporträtt av hans hand visar samma senrenässansdräkt med stor halskrage. Vid tiden för köpet (1908) ansågs porträttet föreställa Maria Eleonora, men detta blev omtvistat - se artikel i Hvar8Dag 4/10 1908. Målningen hade då också tillskrivits Mierevelt. - * - Previously the sitter has been identified as Amalia van Solms, the consort of Prince Frederik Hendrik of Orange. It is not, however, Amalia and no alternative identification has been proposed. At the time when WvH acquired the painting in 1908, it was considered by some to be a portrait of queen Maria Eleonora by Mierevelt. The painting was first attributed to Paulus Moreelse in 1925, by F. Schmidt Degener when visiting the Hallwyl Museum. Moreelse was mainly a portrait painter but was also a successful architect. Several of his female portraits feature the same high-collared late-Renaissance dress.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Porträtt
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Bredd 54.5 cm
  • Höjd 63 cm
Teknik
Oljemåleri
Tillverkningsplats
Tillverkare
Moreelse, Paulus (Konstnär)
Tidigare ägare
Föremålsnummer
XXXII:B.136._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913
  • Personhistorisk tidskrift, II, 1901
  • Paulus Moreelse. Portret- en genreschilder te Utrecht, 1571-1638, 1938
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
PAULUS MOREELSE (1571—1638), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Amalia, grefvinna af Solms-Braunfels, som medelålders. Halffigur. Vänd halft åt vänster, hufvudet i fjärdedelsprofil åt vänster; mörkt gråbruna ögon med stora pupiller samt blåaktiga hvitögon, blicken åt åskådaren; bakåt-kammadt krusigt gråbrunt hår, mera utstående vid sidorna och täckande öronen. Röd underklädning, framtill med djup fyrsidig urringning samt garnerad med tvärgående smala silfvergråa band; ärmarna med dubbla puffar, i dessa längdgående upp-slitsningar med ljusgråa isättningar, kantade med smala snören i samma färg. Tätt åtsittande svartbrun öfverklädning med otydligt mönster, smala axelstycken och grönt skärp samt lämnande underklädningen fri framtill och å ärmpuffarna. Innanför axelstyckena en smal remsa af tunt hvitt tyg med smal kantspets af femflikiga uddar. Däröfver en yfvigt utviken styf bred spetskrage med ytterkant af mångflikiga runda uddar, hvarje omslutande en sexuddig stjärna inom en ring; samma mönster upprepadt som bredare bårder inuti spetsen, de smalare bårderna fyllda af sicksackband. Halsband af stora hvita pärlor, hvaraf aderton synliga, i vänstra örat en stor päronformig hvit pärla. Från axlarna ett i båge öfver bröstet hängande band af dylika pärlor, af hvilka femtiofyra synliga; ofvanför den först nämnda pärlraden från vänstra axeln till midten å bröstet en länk af tjugutvå dylika pärlor, framtill fäst vid en fyröglig mörkgrön bandrosett, i hvars nedre ögla en stor päronformig hvit pärla. Bakgrund mörkt gråbrun. Ljuset framifrån vänster. Ej signerad. På trä (ek). Anm. Å framsidan till höger om midten en vertikal fog synlig. Å baksidan ofvanför midten fastklistradt en liggande rektangulär, gråhvit papperslapp, hvarå tryckt (orig. 2/i): Ofvanför papperslappen ett med nedre kanten å densamma nedskjutande rödt lack, hvarå: Ofvanför lacket fastklistradt en större, liggande rektangulär, gråhvit papperslapp med afklippta hörn, hvarå med mörkt bläck skrifvet (orit V.) Höjd: 0.63 m.; bredd: 0.545 m. Amalia, grefvinna af Solms-Braunfels, f. 31 Augusti 1602, d. 8 Augusti 1675, förmäld 4 April 1625 med Fredrik Henrik, prins af Oranien, arfståthållare i Nederländerna, f. 24 Februari 1584, d. 14 Mars 1647; var mor till Wilhelm II af Oranien (1626— 1650), se B.131. Paulus Moreelse (i gamla kataloger äfven Morillo och Murillio), f. 1571 i Utrecht, d. 19 Mars 1638 därstädes; lärjunge af Michiel Jansz. van Mierevelt i Delft samt mästare i Utrecht 1596; porträtt- och historiemålare samt arkitekt. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Zweiter Band, Wien und Leipzig 1910. Jmfr B.158. Se Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome III, Stockholm 1913, 286 a (sid. 84 och 85; plansch 97). Taflan afbildad med text i »Personhistorisk Tidskrift» I, Stockholm 1900, porträtt n:r 10, text sid. 231; jämför »Personhistorisk Tidskrift» II, Stockholm 1901, sid. 52 och 53. — Gick vid tiden för inköpet som föreställande drottning Maria Eleonora af Sverige (1599—1655), Gustaf II Adolfs gemål. Oriktigheten häraf framgår med all tydlighet vid jämförelse mellan taflan och ett fullt autentiskt porträtt af furstinnan, exempelvis det som finnes på slottet Homburg vor der Höhe i Hessen, Tyskland, (se Svenska Dagbladet n:r 257, September 1922, Georg W. Fleetwood: »Svenska porträtt i Hessen») och som visserligen visar henne i förlofningsåldern, 1619, men som företer så väsentliga olikheter i fråga om ansiktets karaktär, att de båda porträtten omöjligen kunna föreställa en och samma person. Däremot visa ett flertal kända bilder af Amalia af Solms påtaglig likhet med här ifrågavarande porträtt. — Vidare gällde taflan vid den angifna tiden som målad af Michiel van Mierevelt (1567—1641, furstehuset Nassau-Oraniens hofp Ram (gammal): Af trä, fanerad med sköldpadd; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.845 m.; bredd: 0.725 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, å auktion hos Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel, Stallgatan 1, Stockholm, 23 September 1908. Katalog 179 n:r 1, se räkning 29 September 1908. Betald 12 Oktober 1908, se Toilettbok (här uppförd på November 1908). Pris: Kr. 5800, se räkning. Inköpt för en del af de julpengar, Johanna Kempe, f. Wallis, skänkt sin dotter och svärson, Wilhelmina och Walther von Hallwyl, samt på den grund egentligen att uppfatta som en julgåfva från henne Julaftonen 1908. Kända tidigare ägare, se auktionskatalog 179: i. Jean Henri Beissels i Aachen (Aix-la-Chapelle) samling, försåld å auktion i Brüssel 6 April 1875, eiiligt uppgift af C. Burenstam i »Personhistorisk Tidskrift» II, Stockholm 1901, sid. 53 (»å auktion i Briissel på Beissatska [sic!] tafvelsamlingen ditsänd från Aachen»). 2. F. d. svenske ministern vid kungl. belgiska och kungl. nederländska hofven kammarherren fil. doktor Carl Johan Reinhold Burenstam, f. 10 November 1829, d. 17 Januari 1907. 3. Kammarherren Carl Burenstams arfvingar. Af dessa försåld å ofvannämnda auktion 23 September 1908.