Upphov: Bloem, Adriaen, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Målning Interiör, I klädeshandeln

Konstnären kan sannolikt identifieras som Adrian Blum, som var hovmålare till Leopold I i Wien. Konstnären finns registrerad i Leopold I:s tjänst mellan ca 1668 och 1694. Även motivet talar för en sådan slutsats. Det tyder på ett beroende till Frans van Mieris d.ä. och dennes målning "Hos sidenkramhandlaren", signerad 1660, som införlivades i Leopold I:s konstsamling kort efter utförandet, nu i Kunsthistorisches Museum, Wien (inv. nr 586, Naumann, II, 1981, nr 31, s. 33-35). Gesten, när mannen känner på tygets kvalitet med den högra handen och berör flickans hals med den vänstra liksom för att jämföra de båda, återfinns också i målningen av Frans van Mieris som visar en förmögen man på visit i en klädeshandel. Denna kärleksfulla gest diskuterades av de Jongh i utställningskatalogen "Tot Lering en Vermaak" (Amsterdam 1976 [II], nr 42) som senare åberopade Stockholmsmålningen. Till höger gör den gamla kvinnan en varnande gest och håller fram ett mynt i den vänstra handen. Både tyget och flickan kommer att kosta mannen pengar. (Det finns en gammal man i bakgrunden på van Mieris målning som gör en liknande varnande gest). Tidigare har man ansett att målningen också innehåller fyra porträtt, men med tanke på innehållet är detta osannolikt. Målningen kan av dräkterna att döma dateras till ca 1670. Inga andra verk av Blum eller Bloem är kända. Frimmel nämner en kopia efter van Mierismålningen av Adam Braun men det är troligen en hänvisning till denna målning (Frimmel 1913, s. 370, nr 75). The artist can probably be identified as Adrian Blum, court painter to Leopold I in Vienna. He is recorded in the service of Leopold I between about 1668 and 1694. The subject also points in favour of such a conclusion. It suggests the influence of Frans van Mieris the Elder and his painting "At the Silk Merchant´s, signed 1660, which was added to Leopold I´s art collection after its completion and is now in Kunsthistorisches Museum, Vienna (inv.no. 586 in Naumann, II, 1981, no. 31, pp. 33-35). The gesture of the man feeling the quality of the cloth with his right hand and touching the girl´s neck with his left, as if comparing the two, also occurs in a painting by Frans van Mieris which shows a wealthy man visiting a draper's shop. This amorous gesture was discussed by de Jongh, first in the catalogue of the exhibition "Tot Lering en Vermaak" (Amsterdam 1976 [II], no. 42) and later, with reference to the Stockholm painting. On the right the old woman makes an admonitory gesture and holds out a coin in her left hand. Both the cloth and the girl are going to cost the man money. (There is also an old man making an admonitory gesture in the background of the painting by van Mieris.) Formerly the painting was described as showing four portraits but, in view of its subject matter, this is unlikely. Judging by the costumes, the painting can be dated to c. 1670. No other works by Blum or Bloem are known. Frimmel mentions a copy after the van Mieris painting by Adam Braun but this is presumably a reference to the present painting (Frimmel 1913, p. 370, no. 75).

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Koppar
Storlek
  • Höjd 28.5 cm
  • Bredd 38.5 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1670

1670 Cirka

Tillverkningsplats
Tillverkare
Bloem, Adriaen (Konstnär)
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: A Bloem. f (till höger på affärsdiskens framsida)
Föremålsnummer
XXXII:B.75._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913
  • "Arnold Bloem", Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler, IV, 1910
  • Lexicon der Wiener Gemäldesammlungen, 1913
  • Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler, I-XXXVII, 1950, katalog: IV
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
A. BLOEM (1600-talets senare hälft), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Hos sidenkramhandlaren (med fyra porträtt). Butiksinteriör med fyra figurer kring en ljusbrun disk. Framför denna till vänster en sittande kavaljer, halft åt höger, i halfprofil åt höger, högra armen hvilande på ett osynligt stöd samt med handen hängande, å lillfingret en ring med oval smaragd, omgifven af briljanter; mörkblåa ögon, blicken åt åskådaren; lockigt mörkbrunt hår med bena och långt nedfallande å axlarna, mörkbruna mustascher och antydan till pipskägg, å bröstet nedviken bred fyrsidig hvit krage med bred kantspets, denna med rundade hörn; kort svart jacka, framtill kilformigt öppen, och korta ärmar med svart kantspets, därunder spetskantad pösig hvit underärm, hoprynkad vid handleden; rynkad hvit skjorta; bred svart gördel; veckiga vida benkläder samt öfver vänstra axeln en svart kappa. Till höger om honom en ung flicka, stående invid disken, vänd halft åt vänster, i halfprofil åt vänster, högra armen hvilande å ett på disken liggande ljusgult sidentyg, vänstra armen nedhängande, i handen en hopfälld solfjäder; blågråa ögon, blicken något uppåt; slätt uppstruket svart hår med hårprydnad i nacken af hvita pärlor och röda stenar; kring halsen en tvåradig guldkedja; åtsittande lif med längdgående röda och ljusgråa ränder, framtill snördt med ett rödt band mot hvit botten samt vid framkanterna och i svag båge upp kring axlarna en guldbroderad bård; upptill kring den rundade urringningen en öfverviken finveckad smal hvit remsa med kantspets; framtill en hjärtformig rosett af röda bandöglor; pösiga hvita ärmar, hvardera hoprynkad vid armbågen med ett rödt band med tvåöglig rosett å utsidan samt därnedanför en tvärgående kort spets; veckad röd sidenkjortel och hvitt tyllförkläde med guldbroderadt midjeband. Innanför disken mellan de beskrifna figurerna en man (köpmannen), vänd halft åt höger, i halfprofil åt höger, med högra handen kännande på det å disken liggande tyget, med den vänstra å den unga flickans högra axel och hals; bruna ögon, blicken åt åskådaren; långt lockigt mörkbrunt hår med midtbena och nedfallande å axlarna samt svagt antydda ljusgula mustascher; å bröstet nedviken bred fyrsidig hvit krage; ljust gråbrun rock, nedtill kilformigt öppen samt med en rad tätt sittande, något mörkare knappar; korta ärmar och pösiga hvita underärmar, hvardera med smal linning, omknuten med ett smalt svart band; i rocköppningen hvit skjorta synlig. Vid diskens högra ända en stående äldre kvinna, vänd halft åt vänster, i halfprofil åt vänster, högra armen halft uppåtböjd, handen med liksom hotande lyft pekfinger, vänstra armen svagt böjd längs sidan, handen tryckt mot en där hängande gulbrun penningpung samt hållande mellan tummen och pekfingret ett guldmynt; gråblåa ögon, blicken framåt, grått hår; svart kalott samt ofvanpå denna hvit nackmössa; svart tröja med uddad smal hvit spets kring halsen; långa ärmar med uppvikna slag, därunder hvit linning synlig; svart kjortel och tätt hoprynkadt, mörkt grågrönt förkläde; kring midjan en löst sittande smal mörkbrun rem, hvari hängande den förut nämnda penningpungen, nedanför denna en i ett svart band hängande stor nyckel. I bakgrunden till vänster och å midten en hög brun hylla, indelad i fack och lådor; kortsidan till vänster gulbrun, å denna upptill en ställning af korsade och liggande röda slåar, hvari instucket ett hvitt papper, därunder hängande en mörk måttstock. Hyllan å vänstra sidan upptill med tre öppna fack, de båda öfre stående, det nedre liggande. I det öfre främre fyra stående packar, i det bortre fem liggande, alla i gråa omslag; i det nedre facket framtill en bunt garndockor i rödt, grått, brunt och blått samt i grått omslag; baktill nio större och mindre askar i rödt, gult, grått och blått. Under facken två dörrar. Hyllan å fondväggen upptill med fyra större och mindre fack längs hela bredden; facken fyllda med liggande packar i gråa omslag med bruna band; i det första, längst till vänster, tre packar, i det andra nio, hvaraf de två nedre till höger med synligt innehåll i ljusrödt och gulbrunt; det tredje med fyra, det fjärde med tre. Därunder i midten två stora fack; det vänstra med tolf liggande tygpackar i grått, grönt och gult; det högra med tretton stående dylika i ljusrödt, grönt, grått och gult. På ömse sidor om de sistnämnda facken en vertikal lådrad samt under facken lådor jämte ett öppet fack till höger, hvari tre liggande mörka tygpackar. Längst till höger i bakgrunden en mörkbrun vägg med en något utåt öppen dörr. Ljuset framifrån vänster. Å disken nedtill till höger signerad: På koppar. Å baksidan med spår af hvit färg (orig. 2/i): 87 Höjd: 0.287 m.; bredd: 0.387 m. Taflan ingår sannolikt i en serie af fem dylika, hvar och en framställande ett af de fem sinnena; motivet här är uppenbarligen »Känseln». Jmfr det franska uttrycket: »La peau douce comme du satin». Om signaturen A. Bloem se Ulrich Thieme und Felix Becker: »Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart», Vierter Band, Leipzig 1910, där det heter: »Arnold Bloem hat um 1665/7 in dürftiger Weise eine Anzahl Begebenheiten aus dem zweiten Seekriege der Holländer und Engländer radiert. Er dürfte kaum identisch sein mit einem Maler, der ein trockenes aber tüchtiges Bildchen, einen Leinwandladen mit Porträts darstellend, A. Bloem signiert hat.» Se Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome II, Stockholm 1912, n° 203 (sid. 54), samt auktionskatalog från Direction Frederik Muller & C:ie (Ant. W. M. Memsing), Amsterdam, Vente publique 15—16 Avril 1902, n^ 19. Ram (hy): Af päronträ, brunbetsad och polerad; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 3/i): Glas. Höjd: 0.415 m.; bredd: 0.512 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, ii Augusti 1904 i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 11 Augusti 1904, se Rescontra (Wilhelmina von Hallwyl) och Toilettbok. Pris: Kr. 1200, se Toilettbok och räkning. Af direktören C. U. Palm inköpt å auktion hos Frederik Muller & C:ie i Amsterdam. Känd tidigare ägare: Collection H. I. A. Raedt van Oldenbarnevelt, Haag, Holland. Se ofvannämnda katalog från Frederik Muller & C:ie. Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 21 November 1919 hos snickaren Edv. Johansson, Kammakaregatan 7, Stockholm, se räkning 22 Mars 1920. Betald 26 Mars 1920, se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok. Pris: Kr. 80, se räkning.