Upphov: de Vriendt "Floris", Frans, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Mytologiskt måleri Venus och Amor

Även om denna målning inte är inkluderad i Carl van de Veldes studie över Frans Floris (se nr 10) är den ett signerat arbete av betydande kvalitet. Några av draperingarna och bakgrunden kan vara elevarbeten, men huvudfigurerna förfaller vara av Floris hand. -*- Although this is not included in Carl van de Velde´s study of Frans Floris (see no. 10), it is a signed work of considerable quality and there is no reason to doubt the traditional attribution to Floris. Some of the draperies and the background may be the work of a studio assistant but the principal figures appear to be by Floris himself.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Religiöst, mytologiskt och allegoriskt måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Höjd 29.5 cm
  • Bredd 42 cm
Teknik
Oljemåleri
Tillverkningsplats
Tillverkare
Inskription
Signatur/Påskrift: F.F (nedtill till höger)
Föremålsnummer
XXXII:B.166._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
FRANS DE VRIENDT, kallad FRANS FLORIS (1518/1519—1570), Flandern.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Venus och Amor. Framför ett uppdraperadt omhänge Venus halfliggande å en hvilsoffa med hufvudgärden åt vänster; gudinnan vänd snedt framåt, hufvudet midtåt och blicken nedåt; högra armbågen stödd på hufvudgärden, i tumgreppet en med spetsen uppåt vänd pil; vänstra armen längs sidan, upptill omvirad med en brunskiftande gul mantel, fortsättande bakom ryggen och nedhängande framtill å soffan samt afslutad i en hopdragen rosett; högra underbenet bakåtriktadt, nästan skymdt af det vänstra. Flätadt gulbrunt hår, brun hufvudbindel med pannsmycke af röda och blåa stenar samt en hängande pärla; från bindeln en tunn hvit slöja nedfallande öfver högra axeln samt fram öfver höften; i vänstra örat en pärla som å pannsmycket. Å hvilsoffan hvita och gråblåa täcken samt hufvudgärd af två på hvarandra liggande kuddar, den undre med grön, den öfre med röd bård. Framför soffan vid hufvudändan Amor, vänd halft åt höger, ansiktet halft uppåt med blicken uppåt, stående bredbent å en låg gulbrun bänk; i högra handen pilbågen, som å midten är omlindad med ett rödt band, vänstra handen stödd mot soffan; ljus-brunt hår och gulbruna, vingar; mot högra bänkändan lutadt ett rödt fyrsidigt pilkoger med blå ornering samt omknutet med ett ljusrödt band. Det draperade omhänget mörkgrönt, med gula bårder och röda fransar. I bakgrunden till höger ljusgrön kuperad mark. Längre bort en stad med murar och torn i ljusare och mörkare grått. Himlen med ljusgråa moln. Ljuset uppifrån vänster. I högra nedre hörnet signerad: På trä (ek). Å baksidan i högra öfre hörnet ett svartrödt sigill: Höjd: 0.295 m.; bredd: 0.42 m. Frans de Vriendt, kallad Frans Floris, f. 1518 eller 1519 i Antwerpen, begrafven 1 Oktober 1570 därstädes; af fadern, skulptören Cornelis de Vriendt, ursprungligen bestämd för dennes yrke, ägnade han sig efter dennes död 1538 åt måleriet och blef lärjunge af Lambert Lombard i Liège, sedan 1547, efter återkomsten från en resa till Italien, mästare i Antwerpen, där verksam; berömd historié- och porträttmålare. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Kiinstler-Lexikon», Erster Band, Wien und Leipzig 1906, samt »Musée Royal de la Haye (Mauritshuis), Catalogue raisonné des Tableaux et des Sculptures», Deuxième Édition, La Haye 1914. Jmfr B.157. Ram (ny): Af päronträ, svartbetsad och polerad; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.45 m.; bredd: 0.572 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 18 September 1919 från antikvitetshandlaren Çarl Dyhr i Berlin genom operasångaren Gustaf Sjöberg, se räkning samma dag. Betald 18 September 1919. Pris: Kr. 811: 25, se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok samt räkning. Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 21 November 1919 hos snickaren Edv. JOHANSSON, Kammakaregatan 7, Stockholm, se räkning 22 Mars 1920. Betald 26 Mars 1920, se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok. Pris: Kr. 80, se räkning.