Upphov: Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

The Resurrection

Motstycke till inv nr B. 159. Inskriptionen i tavlans nedre kant lyder som följer: Ante crucem plora, crucifixum plorans adora Ut pius ab ( s ) que mora te saluet mortis in hora ( Gråt inte framför korset, tillbed gråtande den korsfäste. Att han barmhärtig utan dröjsmål må frälsa dig i dödens stund.) -*- A companion piece to inventory no. B.159. The lower edge of the picture is inscribed : Ante crucem plora, crucifixum plorans adora Ut pius ab ( s ) que mora te saluet mortis in hora (Weep before the cross, tearfully worship the Crucified, that He may mercifully and without delay save you in the hour of death.) Okänd konstnär.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Religiöst måleri
  • Målning
Kategori
  • Religiöst, mytologiskt och allegoriskt måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Bredd 22.5 cm
  • Höjd 45 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1530

1530 Cirka

Tillverkningsplats
Tidigare ägare
Föremålsnummer
XXXII:B.160._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
OKÄND MÄSTARE (1500-talets början), Syd-Tyskland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Kristi uppståndelse. Örtagården vid Golgata. I midten Kristus, stående å en blågrön stenkista (s. k. tumba). Kristus vänd halft åt höger, hufvudet i halfprofil åt vänster; långt mörkbrunt hår, något ljusare mustascher och helskägg; å bröstets högra sida rödt märke efter spjut-stynget, å händer och fötter röda märken efter spikarna; hvitt höftskynke och guldkantad scharlakansröd mantel, sammanhållen öfver bröstet af två löst sammanvridna guldband med ornerade ovala guldfasten; vänstra mantelfliken omsvept framåt och hängande öfver den uppåtböjda högra armen, högra fliken långt utfladdrande åt vänster; högra handens pek- och långfinger uppåtsträckta till välsignelse; i vänstra handen korsfanan, tvåtungad, med blekgredelint kors å ljusblå botten, fast med gulbruna snören vid den långa gråbruna stången. Kring grafven fem krigsknektar. Till vänster framför grafven å en gråbrun sten sittande en knekt, vänd åt höger, med bortvändt hufvud, vänstra armen hvilande mot grafhällen, i högra handen ett ^ bredt svärd i svart slida; blå grekisk hjälm med gula orneringar, nedtill flikigt gult kyller med axelmaskaron och långa ärmflikar, därnedanför blå och rödgredelin tröjärm; benen och högra foten nakna, å den framsträckta vänstra foten svart sko med vristband. Framför honom å marken en brun diskus samt några otydliga föremål. Bredvid honom till vänster en annan knekt, stående framåtlutad; högra handen å den förres vänstra axel, den vänstra stödd mot grafhällen;'mörkbruna mustascher och mörkbrunt helskägg; gulornerad blå hjälm och rustning, den senare med gula ärm-och lårflikar. Vid grafvens bortre sida en tredje knekt, sittande med vänstra armen på grafhällen, hufvudet hvilande på handen; mörka mustascher, hjälm som den föregående och röd-gredelin tröjärm. Vid grafvens högra bortre hörn en Qärde knekt, sittande, högra armbågen på grafhällen, hufvudet hvilande mot handen; i vänstra handen ett spjut, stödt mot axeln; mörkbrunt hår, blå hög' hatt med gult band, framtill rödgredelin, konisk holk med två hvita fjädrar; gult kyller med hög uppstående krage samt grågredelina tröjärmar. Vid högra främre hörnet den femte knekten, sittande på en grå säck; högra armen på grafhällen, hufvudet hvilande på armen; i vänstra handen ett spjut, stödt mot marken och mot axeln; bruna mustascher; hjälm, bröstharnesk, arm- och benskenor, allt i blått, gulorneradt, de senare med fotskydd, s. k. björnfot, och rikare ornerade, upptill med maskaroner. De tre sista knektarna sofvande. I bakgrunden örtagården inom en grågrön palissad med en portbyggnad under sadeltak till höger; bredvid denna till höger ett stort lummigt träd i mörkgrönt.. Mera i förgrunden å en gråbrun sandgång tre i bredd till grafven gående kvinnor (de tre Mariorna). Den vänstra i hvitt dok och gul mantel. Den mellersta (Maria Magdalena) i hvitt dok och grågredelin mantel, i vänstra handen salfburken (kris-marium). Den högra kvinnan i hvitt dok, mörkblå klädnad och röd mantel, vänstra handen något upplyft. Längst till vänster en mörkgrå hög klippa. Längst i bakgrunden lummiga träd och en mot höger stigande bergskedja, allt i mörkare och ljusare blågrönt. Fonden (himlen) i guld. Ljuset framifrån vänster. Längs taflans nedre kant en bred guldrand. Därunder i guld å mörkgrön botten å latin två leoninska hexametrar (orig. 2/i): Inskriften har tolkats af förste bibliotekarien vid Uppsala universitetsbibliotek fil. doktor Axel Herman Nelson sålunda: Ante crucem plora, crucifixum plorans adora, Ut pius ab(s)que mora te saluet mortis in hora. (»Gråt framför korset, tillbed gråtande den korsfäste, Att han barmhärtig utan dröjsmål må frälsa dig i dödens stund.») Ej signerad. På trä (päronträ, faneradt på björk). Å baksidan upptill en grågul papperslapp, hvarå i brunt tryckt (orig. 2/l): Till höger nedanför lappen med blåkrita skrifvet: Höjd: 0.448 m.; bredd: 0.225 m. Anm. Pendang till B. 159. Båda ha sannolikt utgjort flyglar i en triptyk. Anm. I framsidan i öfre kanten till vänster ett spikhål. Å baksidan sex stora sotfläckar samt spridda maskhål, i senare tid fyllda med xeroform samt igenstoppade med vax. Ram (ny): Af ebenholts, polerad; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.548 m.; bredd: 0.325 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, hos Hofantiquar Ed. Kahlert, Goldschmiedenstrasse 19, Eisenach, Tyskland, se räkning 29 Oktober 1916. Taflan besågs af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 29 Oktober 1916 vid hennes vistelse i nämnda stad tillsammans med sin dotter Ebba von Eckermann, fröken Ida Uhse samt kammartjänaren JOHN Petterson, hvilken varit i tjänst i Hallwylska huset sedan 1 November 1898, 29 och 30 Oktober 1916 under deras resa till Schweiz i anledning af Schloss Hallwils renovering 11 Oktober—1 November 1916. Förestående uppgifter lämnade med ledning af fröken Ida Uhses Reseanteckningar. Taflan skickades därefter för närmare påseende till Stockholm. Ankom 20 November 1916, se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok. Betald 20 November 1916, se skriftligt erkännande från Hofantiquar Ed. Kahlert 24 November 1916. Pris: Mk 3500 (tillsammans med B.159), se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok, räkning och bref. Enligt uppgift af Hofantiquar Ed. Kahlert, se räkning 29 Oktober 1916 och bref 26 Januari 1917: Af honom inköpt ur kvarlåtenskapen efter Antiquar JOSEPH GRÜGER, München, samt härstammande från samlingarna på det furstliga familjen VON Löwenstein tillhöriga Schloss Mildenburg vid Miltenberg vid Main (enligt lapp å baksidan från Schloss Meinberg). Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 21 Mars 1917 hos snickaren Edv. Johansson, Kammakaregatan 7, Stockholm, se räkning, kvitterad 7 Augusti 1917. Betald 6 Augusti 1917» se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok. Pris: Kr. 65, se räkning.