Upphov: Breenbergh, Bartholomeus, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Målning, Faraos dotter och mosesbarnet.

Detta är det tidigaste signerade och daterade arbetet av Breenbergh och är därför ett nyckelverk för vår kännedom om hans tidiga år i Italien. Han anlände till Rom i slutet av 1619 och stannade där i tio år. Denna utsökta lilla kopparpannå tyder på att den unge Breenbergh starkt influerats av Jacob Pynas. Pynas hade återvänt till Holland från Rom 1608, men hans påverkan på unga konstnärer var fortfarande omfattande. Den antika byggnaden på den klippiga bergssidan till höger är Sibyllans tempel i Tivoli, ett ofta avmålat motiv av konstnärer norrifrån, däribland Breenbergh. Blankert jämför målningen med den signerade "Jesus och Maria", i en holländsk privatsamling, (Roethlisberger 1981, nr 65), vilken är stilistiskt snarlik och måste härröra från samma period i början av Breenberghs karriär. -*- This is the earliest signed and dated painting by Breenbergh and so is a key for our knowledge of his early years in Italy. He had arrived in Rome late in 1619 and was to remain there for ten years. This exquisite small copper panel displays the profound profound influence on the young Breenbergh of Jacob Pynas, who had left Rome to return to Holland in 1608 but whose influence on young Dutch artists was still pervasive. The antique building on the rocky hillside on the right is the Temple of the Sibyl at Tivoli, which was often drawn by Northern artist, including Breenbergh. Blankert compares the painting to the signed "Christ and Mary" in a Dutch private collection (Roethlisberger 1981, no. 65), which is very close in style to this painting and to this painting and must dated from the same point in Breenbergh's early career.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Religiöst måleri
  • Målning
Kategori
  • Religiöst, mytologiskt och allegoriskt måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Koppar
Storlek
  • Höjd 18.5 cm
  • Bredd 25 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1622
Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Motiv
Moses hittas i vassen
Inskription
Signatur/Påskrift: B Breenborch, (BB som monogram), F:ao 1622 (nedtill till vänster)
Föremålsnummer
XXXII:B.82._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913
  • Die Landschafts Zeichnungen des Bartholomeus Breenbergh (akad. avh.; diss.), 1931
  • Adam Elsheimer und sein Kreis, 1933
  • "Poelenburgh und Breenbergh in Italien und ein Bild Elsheimers", Mittelungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, IX, 1960, avb. på sida: nr 30
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
BARTHOLOMEUS BREENBERGH (1599—1659), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Faraos dotter och MoSES-barnet. Bergigt landskap, genomflutet af en flod (Nilen) med blått vatten och vid stränderna små enstaka vassdungar. I förgrunden å främre stranden bruna stenar, längst till vänster ett halft förtorkadt träd samt en grupp af sex figurer. Framför trädet en rund gul lockkorg, ett rödt och två hvita klädesplagg samt ett par gråa tofflor. Mera till höger den nämnda gruppen med MoSES-barnet i röd linda, liggande i en ljusgrå korg, som står å en brun sten och hålles af en öfver korgen lutad naken kvinna. Bredvid henne till vänster stående Faraos dotter, med vänstra handen pekande på MosES-barnet, den högra i sidan, med lockigt mörkbrunt hår, hvarå öppen krona och fladdrande gråblå slöja, i röd öfver-klädning och hvita ärmar, gråblå underklädning samt gul gördel med hängande tofsar. Vid prinsessans vänstra sida två bakom hvarandra stående kvinnor; den främre framåtböjd, med framsträckta armar, i hvitt dok och lång gredelin dräkt; den bakre med mörkt hår och i blå dräkt samt till större delen skymd af den främre. Till höger om MoSES-barnet en stående kvinna (Moses* moder) med gult hår, i gult lifstycke, röda ärmar och gul kjortel samt med bara fotter, i vänstra handen en käpp med påfast lin och en i detta instucken slända, högra handen framräckt. Längst till höger två bredvid hvarandra stående kvinnor, båda med mörkt hår, den vänstra i blå dräkt, den högra i röd samt hållande med högra handen en mot sidan stödd korg. Å bortre stranden till höger ett berg i ljusgrönt och ljusbrunt, delvis bevuxet med träd och buskar. Midt genom berget en klyfta med ett vattenfall, till vänster om -detta en gråbrun kvarn med rödbrunt tak; till höger längst ned vid floden en liten byggnad i ljust gråbrunt, med pulpettak, framför denna tre figurer. Därofvanför å främre bergskrönet ett litet rundt, ljust gråbrunt tempel med kolonner, öfvervuxet af mörkgrönt och ljusbrunt löfverk, på ömse sidor därom låga byggnader. Härifrån öfver vattenfallet en broställning af gråbruna stolpar och stänger, å denna flere figurer. Nedanför det vänstra brofästet, närmare floden, under ett gulbrunt träd en herde, vallande några får; däromkring lummiga buskar i grönt. I bakgrunden till vänster låg mark med åkerfält, ängar och lummiga buskar; längst bort en ljusgrå bergskedja. Himlen ljusblå med gråa moln. Ljuset från vänster. Till vänster vid nedre kanten signerad: På koppar. Å baksidans midt måladt med hvit oljefärg (orig. 2/i): Höjd: 0.183 m.; bredd: 0.25 m. Bartholomeus Breenbergh (Breenberch eller Breenborch), i Frankrike och Italien bekant under namnet Bartholomée, f. 1599 i Deventer, Holland, d. före 13 Mars 1659 i Amsterdam; utbildade sig i Rom efter Cornelis Poelenburgs och antagligen äfven efter Paul Brils arbeten; historie- och landskapsmålare samt etsare. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Erster Band, Wien und Leipzig 1906, samt »Katalog der Gemälde, Miniaturen, Pastelle u. s. w. im Reichsmuseum zu, Amsterdam», 1920. Ram, (gammal): Af ebenholts, polerad; på blindram af ek. Profil som figuren (orig. 3/i): Höjd: o.ag m.; bredd: 0.358 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 7 Oktober 1904 i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 8 Oktober 1904, se Rescontra (Wilhelmina von Hallwyl) och Toilettbok. Pris: Kr. 300, se räkning. Inköpt tillsammans med B.80, B.81 och B.83—B.91 till sammanlagdt pris af Kr. 22000, se räkning. Likviden erlagd med Kr. 12500, se Toilettbok, samt med Kr. 9500, gåfva till Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe (häraf Kr. 3000 se Rescontra [Walther von Hallwyl] och Kr. 6500 från Johanna Kempe, f. Wallis). Af direktören C. U. Palm inköpt å auktion hos Frederik Muller & C:ie i Amsterdam.