Upphov: Tilborch, Gillis Aegidius van, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Portrait of a man outside an Inn.

Konstnären, vars liv är föga dokumenterat, tycks ha varit elev till David Teniers och blev mästare i gillet i Bryssel 1654. Han har framställt flera liknande sällskapsscener utanför ett värdshus av vilka de flesta finns i holländska och belgiska museer. Tidigare har denna målning beskrivits som ett bröllopskalas. Det finns emellertid ingen grund för att beskriva det unga paret som sitter i bakgrunden och äter såsom brud och brudgum. Det förefaller vara ett porträtt av mannen i förgrunden, förmodligen värdshusägaren, och det unga paret är troligen medlemmar av samma familj. På baksidan en papperslapp med texten: Peint per Tilbourg eleve, de D. Teniers né à Bruxelles en 1625. -*- Little is recorded concerning the life of this artist. He was apparently a pupil of David Teniers and became a master of the Brussels guild in 1654. He painted several similar merry company scenes outside inns and most of these pictures are now in Dutch and Belgian museums. Previously this painting has been described as a wedding party. However, there is no reason to identify the young couple eating in the background as bride and groom. It seems to be portrait of the man in the foreground, presumably the owner of the inn, and of the young couple, who are members of his family.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Genremåleri
  • Målning
Kategori
  • Fotografiporträtt
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Duk
Storlek
  • Höjd 110.5 cm
  • Bredd 119 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1600 – 1699

1600-tal

Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: TB.som monogram, f (nedtill till höger på baljan)
Föremålsnummer
XXXII:B.63._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913, avb. på sida: avb. 41 (III)
  • Les peintres flamands de genre au XVII siècle, 1963
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
GILLIS VAN TILBORGH (omkring 1625—omkring 1678), Flandern.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Bröllopskalas i det fria (aderton figurer). Gråbrun gårdsplan framför en till höger liggande mörkt gråbrun byggnad med två stora, upptill smårutade fönster; hög trappa med ledstång; vid trappans öfre afsats en gråputsad barriärmur af tegel samt en öppen dörr. Vid husets bortre hörn en liten utbyggnad. I dörröppningen en stående kvinna, hållande en bricka, hvarå otydliga föremål. Kvinnan i hvit mössa, röd tröja, hvit krage och mörkblå kjortel. Vid barriären två män; den vänstra med långt mörkt hår och kort skägg, i mörk hatt och brun rock; den högra hållande ett ölglas, med mörkt hår, i mörk mössa och blå rock. Å gårdsplanen framför trappan en stående man, hållande i högra handen en sejdel med uppslaget lock, i den vänstra en brun hatt, med långt mörkbrunt hår och kort skägg, i rock, mantel, knäbyxor och strumpor, alla gråa, samt nedviken bred hvit krage. Framför honom på marken en rund balja, hvarå gulröda äpplen och ett grönt kål-' hufvud; däröfver en på baljans kant stående grågrön korg, fylld med rotfrukter, samt ett grönt och ett brunt kålhufvud. Framför baljan till höger en lerkruka och en sten; till vänster två mot baljan uppresta vedträn, ett gulbrunt lerkrus, en rund skifva, hvarå ett hvitt papper med tobak; bredvid skifvan några kritpipor samt längst fram ett vedträ och några stenar. På gårdsplanens midt ett brunt rektangulärt bord. Framför detta en stående man; i högra handen ett till hälften fylldt flygelglas, den vänstra stödd mot höften, hållande en hvit duk(?) med tofs, med långt brungrått hår och mustascher, i röd mössa, halflång ljusgrå rock med tätt sittande knappar, vida ljusgråa knäbyxor, gulröda strumpor samt bruna skor. Till höger om honom en i en låg pinnstol sittande liten flicka, mottagande ett brunt fat af en framför henne knäböjande kvinna. Flickan i hvit mössa och halskrage, blå tröja samt mörk kjortel. Kvinnan i hvit mössa, kort hvitt lifstycke, hvit halskrage, grönbrunt lif med blåa ärmar, röd kjortel, hvitt förkläde och bruna skor. Hitom och bortom henne ett på marken liggande musselskal. Omkring bordet fem sittande figurer: Vid högra bordsändan en ung kvinna med ljusbrunt hår och i tunn svart mössa, hvitt lifstycke med bred hvit halskrage, röd tröja, grönbrun kjortel och gråblått förkläde samt hållande i vänstra handen ett grått lerkrus, med den högra räckande ett med hvitt vin till hälften fylldt flygelglas åt en bredvid henne sittande ung man (brudgummen?) med långt brunt hår, i röd mössa, hvit krage och gråblå rock. Denne med vänstra handen mottagande vinglaset, i den högra en knif med en å udden sittande matbit. Vid hans högra sida en ung kvinna (bruden?), högra handen framför bröstet, med brunt hår, i svartgrön hufvudduk, bred hvit krage samt tröja i rödgredelint. Å bordet framför de nu beskrifna figurerna två fat med mat, ett ljusgrått lerkrus samt två bröd. Vid vänstra bordsändan en kvinna med korslagda armar, i hvit mössa och mörk hatt med rödt band, hvit axelduk, gul tröja och kjortel samt blått förkläde. Bredvid henne en man med långt mörkbrunt hår, i brun hatt och mörk rock. Bakom de vid bordets bortre långsida sittande figurerna fyra stående män i hattar och mörka dräkter, den längst till höger med en kritpipa i högra handen, den längst till vänster bortvänd. Längst till vänster en på en brun bänk sittande man, vänd åt höger, med långt mörkt hår, i brun hatt, lång gulbrun rock med röda ärmar, mörkbruna knäbyxor, strumpor och skor, i högra handen en kritpipa. Nedanför å marken en brun torr gren och några stenar. Längre bort en man med högra armen stödd å en tunna, med långt mörkbrunt hår, i röd mössa och brun rock, i vänstra handen en kritpipa. I bakgrunden i midten ett stort lummigt brunt träd, längre bort till höger ett lågt hus med frontespis och rykande skorsten. Till vänster ett brunt stängsel, låga träd och buskar i brunt och grönt samt ett otydligt lågt hus. Himlen synlig till vänster, täckt af hvitkantade gråblåa moln. Ljuset från vänster. Å baljan signerad: På duk, spänd på kilram af furu, med korskryss. Höjd: 1.105 m.;, bredd: 1.19 m. Gillis (Aegidius) van Tilborgh (Tilburg), f. omkring 1625 i Brüssel, d. omkring 1678 därstädes; lärjunge af sin far samt af David Teniers d. y.; inskrifven 26 Mars 1654 som mästare i gillet i Brüssel, doyen 1663; genre- och porträttmålare. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Zweiter Band, Wien und Leipzig 1910, samt »Musée Royal de la Haye (Mauritshuis), Catalogue raisonné des tableaux et des sculptures», Deuxième Édition, la Haye 1914. Se Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome II, Stockholm 1912, ni: 201 (sid. 54, plansch Tome III, n^ 41). Ram (ny): Af päronträ, brunbetsad och polerad; J" på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 3/i): Glas. Höjd: 1.39 m.; bredd: 1.475 m. Å baksidan en papperslapp, hvarå skrifvet med svart bläck (orig. 2/1): Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 28 Mars 1904 i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 28 Mars 1904. Pris: Kr. fiooo, se räkning. Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 26 April 1906 hos snickaren C. H. Benckert J:r, Regeringsgatan 63, Stockholm, se räkning 30 Maj 1906. Betald 14 Juni 1906, se Rescontra (Walther von Hallwyl). Pris: Kr. 90, se räkning.