A Woman Resisting a Man´s Advances in a Tavern
MÅLNING. Kroginteriör. Enligt uppgifter i Abraham Bredius, arkiv, RKD, Haag, var denna målning signerad Lucas Lucae när den fanns i H. van der Burghs Samling, Haag. När Bredius återsåg målningen 1914 i Hallwylska palatset i Stockholm var signaturen borta. Målningen var då tillskriven Simon Kick. Lucae är en relativt okänd porträtt- och genremålare som finns registrerad i Amsterdam från 1600 (när hans dotter döptes) till sin död där 1661 (Bredius 1917, s. 1142-1149). Enligt inventariet från 1661 hängde "in Ut voorhuys Een groote koocken daerin Madeleentie (sic) en Susanna Luce in geschildert sijn" (en stor köksscen i vilken Madelena och Susanna Luce [konstnärens döttrar] är avmålade). Det måste ha varit en scen liknade den vi ser i den Hallwylska målningen. Inget jämförbart konstverk av Lucae är idag känt och det enda jämförelsematerialet är ett par signerade porträtt från 1656, föreställande Adriaen van Eyck och dennes hustru Grietje Backer Centendr, tidigare i Samling Toulon van der Koog i Utrecht, och 1987 i en privatsamling (foto RKD). Det finns ingen direkt likhet med denna målning. Dessutom har några målningar med konstnärens namn förekommit i arkiv från 1643, 1656 och 1661. -*- According to entries in the archives of Abraham Bredius, RKD. The Haque,this painting bore the signature of Lucas Lucae when it was included in the H. van der Burgh Collection in the Hague. When Bredius saw the painting again, at the Hallwyl Palace in Stockholm in 1914, the signature had vanished. The painting was then attributed to Simon Kick. Lucae is a realatively unknown portrait and genre painter recorded in Amsterdam from 1660 (when his daughter was bapitsed) until his death there in 1661 (Bredius 1917, pp. 1142-1149). In the inventory of 1661 "In Ut voorhuys" was hanging. "Een groote koocken daerin Madeleentie [sic] en Susanna Lucae in geschildert sijn" ( a large kitchen scene in which Madelena and Susanna Lucae [the artist's daughters] are painted.). It must have been a scene similar to this one. However, no comparable work by Lucae is known today and the only comparative material is a pair of signed portraits of Adrian van Eyck and his wife van Grietje Backer Centendr. formerly in the Toulon van der Koog collection in Utrecht, and in a private collection (photos in RKD). There is no similarity with this painting. In addition, some paintings with the artist´s name have appeard in archives, dating from 1643, 1656 and 1661.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
|
Kategori |
|
Material |
Trä
|
Storlek |
|
Teknik |
Oljemåleri
|
Datering |
1640 – 1660
1600-talets mitt |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
Lucae, Lucas (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Inskription |
Signatur/Påskrift: Tidigare signatur Lucas Lucae f.
|
Föremålsnummer |
XXXII:B.104._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|