Upphov: Lucae, Lucas, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

A Woman Resisting a Man´s Advances in a Tavern

MÅLNING. Kroginteriör. Enligt uppgifter i Abraham Bredius, arkiv, RKD, Haag, var denna målning signerad Lucas Lucae när den fanns i H. van der Burghs Samling, Haag. När Bredius återsåg målningen 1914 i Hallwylska palatset i Stockholm var signaturen borta. Målningen var då tillskriven Simon Kick. Lucae är en relativt okänd porträtt- och genremålare som finns registrerad i Amsterdam från 1600 (när hans dotter döptes) till sin död där 1661 (Bredius 1917, s. 1142-1149). Enligt inventariet från 1661 hängde "in Ut voorhuys Een groote koocken daerin Madeleentie (sic) en Susanna Luce in geschildert sijn" (en stor köksscen i vilken Madelena och Susanna Luce [konstnärens döttrar] är avmålade). Det måste ha varit en scen liknade den vi ser i den Hallwylska målningen. Inget jämförbart konstverk av Lucae är idag känt och det enda jämförelsematerialet är ett par signerade porträtt från 1656, föreställande Adriaen van Eyck och dennes hustru Grietje Backer Centendr, tidigare i Samling Toulon van der Koog i Utrecht, och 1987 i en privatsamling (foto RKD). Det finns ingen direkt likhet med denna målning. Dessutom har några målningar med konstnärens namn förekommit i arkiv från 1643, 1656 och 1661. -*- According to entries in the archives of Abraham Bredius, RKD. The Haque,this painting bore the signature of Lucas Lucae when it was included in the H. van der Burgh Collection in the Hague. When Bredius saw the painting again, at the Hallwyl Palace in Stockholm in 1914, the signature had vanished. The painting was then attributed to Simon Kick. Lucae is a realatively unknown portrait and genre painter recorded in Amsterdam from 1660 (when his daughter was bapitsed) until his death there in 1661 (Bredius 1917, pp. 1142-1149). In the inventory of 1661 "In Ut voorhuys" was hanging. "Een groote koocken daerin Madeleentie [sic] en Susanna Lucae in geschildert sijn" ( a large kitchen scene in which Madelena and Susanna Lucae [the artist's daughters] are painted.). It must have been a scene similar to this one. However, no comparable work by Lucae is known today and the only comparative material is a pair of signed portraits of Adrian van Eyck and his wife van Grietje Backer Centendr. formerly in the Toulon van der Koog collection in Utrecht, and in a private collection (photos in RKD). There is no similarity with this painting. In addition, some paintings with the artist´s name have appeard in archives, dating from 1643, 1656 and 1661.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Genremåleri
  • Genre
Kategori
  • Genremåleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Höjd 51 cm
  • Bredd 67 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1640 – 1660

1600-talets mitt

Tillverkningsplats
Tillverkare
Lucae, Lucas (Konstnär)
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: Tidigare signatur Lucas Lucae f.
Föremålsnummer
XXXII:B.104._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913, avb. på sida: avb. 6 (III)
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
LUCAS LUCAE (omkring 1575—1661), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Skämtande ungt par i ett kök. Köksinteriör med mörkbruna väggar och ljusbrunt golf. Midt i köket en ung man och en ung kvinna, som brottas på skämt. Kvinnan bortvänd, vänstra handen omfattande mannens högra handled, i den högra en mörkbrun trasa, i hvit mössa, mörkt lifstycke och röda tröjärmar, spetskantad hvit snibbkrage, vid, mörkbrun kjortel med mörk kantbård, stort hvitt förkläde samt bruna strumpor. Mannen med en rödbrun trasa i högra handen, med lockigt mörkbrunt hår, i gråbrun rock och knäbyxor, grågröna strumpor och skor, högra strumpan något nedhasad, blottande benet. Till höger om dem en gosse, hållande i högra handen en brun pinne, i den vänstra ett gråbrunt rullband, å hvars insida ljusgråa bjällror; gossen med rödbrunt hår, i grågrön hatt och dräkt, ljusbruna strumpor och skor. Bredvid honom till vänster en brun trähink och bitar af en sönderslagen lerkruka, framför dessa en gråbrun trasa. Längst till vänster två kvinnor, åskådande brottningen. Den högra med högra handen å ett rundt tennfat, som står å en stor brun tunna, hvarå en grön duk; till höger om fatet ett ljust föremål; kvinnan med vänstra handen i sidan, med rödgult hår, i hvit nackmösa, djupt urringadt gråbrunt lif med hvitt linne, stor hvit krage med nedhängande snibbar, grågröna tröjärmar, gråbrun kjortel samt grågrönt förkläde. Den vänstra kvinnan med en mörkbrun trasa i hvardera handen, vänstra armen utsträckt, högra handen hvilande å ett på kant ställdt rundt tennfat, stödt mot en på en brun stol stående gul korg, som är fylld med hvita tvättkläder; kvinnan med hår, mössa och klädsel som den förra samt med å bröst och rygg nedhängande bred hvit krage. Därframför å golfvet en stor så och en liggande hink af metall, mera till höger ett par trätofflor och en upp och nedvänd grå storbrättad hatt. Därbakom å en rödbrun stol ett stort rundt tennfat och ett nedhängande hvitt skynke; framför stolen en gråbrun pall och två stammar till ljuskronor af mässing, den ena upprest mot stolen, den andra liggande öfver en gul gryta; därbakom ett på kant stående tennfat. Vid väggen i bakgrunden en gråbrun skänk, hvarå två mörka kärl, däröfver å väggen en spjälkorg samt diverse andra mörka otydliga föremål. Å golfvet till höger två höga runda kärl. Längst till höger en stor öppen spis med fyrsidig kupa, å härden flammande eld; till vänster framför spisen en grå träbock och en skyffel. Ljuset från vänster. Taflan har varit signerad till vänster nedanför korgen å väggen. Enligt A. Bredius målad 1630—1640. På trä (ek). Baksida parketterad. Höjd: 0.51 m.; bredd: 0.67 m. Lucas Lucae (Lus), f. omkring 1575, d. 1661 i Amsterdam; målare och tafvelhand-lare. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Zweiter Band, Wien und Leipzig 1910, och A. Bredius: »Künstler-Inventare», Vierter Teil, Haag 1917. Se Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome III, Stockholm I9I3 (sid. 80; plansch n% 68). Ram (gammal): Af trä, svartbetsad och polerad samt med förgylld ornerad dagerlist i pastellage; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.78 m.; bredd: 0.94 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 2 Mars 1905 i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 2 Mars 1905. Pris: Kr. 3000, se Rescontra (Wilhelmina von Hallwyl), Toilettbok och räkning. Känd tidigare ägare: Doktor H. VAN der BURGHS i Haag samling, enligt uppgift af bibliotekarien Olof Granberg, se bref 10 Augusti 1914: »Det märkvärdiga med taflan är att den en gång i världen gått genom Dr. A. Bredius' händer och då var tydligt signerad med Lucas Lucaes namn. Det var på den tiden då Bredius bildade en liten samling åt sin vän Dr. A. van der Burg i Haag, med dennes löfte att han skulle testamentera sina taflor till museet (Mauritshuis) i Haag. Van der Burg, som bl. a. äfven ägde Fru Grefvinnans målning af H. Coster (Musicerande barn vid ljussken), blef emellertid vansinnig och hans testamente upphäfdes på slägtingarnas begäran, hvar-efter taflorna såldes. Senare har någon utländsk konsthandlare låtit borttaga signaturen såsom icke varande fin nog!» Se A. Bredius: »Künstler-Inventare, Urkunden zur Geschichte der holländischen Kunst des XVI^, XVII^H und XVIII^H Jahrhunderts», Vierter Teil, Haag 1917, sid. 1142. En uppgift af Bredius i hans anförda arbete, att taflan har tillskrifvits Symon Kick, torde bero på ett missförstånd. Van der Burghs samling såldes å auktion hos Frederik Muller & C:ie i Amsterdam 21 September 1904 (se A. Bredius: »Künstler-Inventare», Dritter Teil, Haag 1917, sid. 788).