A Family Chapel in an Imaginary Catholic Church
Som Lyckle de Vries påpekar, är detta en replik av Houckgeest, av en målning från 1642 i Prinsenhof i Delft. Det var inte ovanligt att Houckgeest gjorde sådana repliker många år efter den första versionen. Målningen beskrevs felaktigt som en interiör från St Peterskyrkan i Rom i den tidigare katalogen. I själva verket är det en imaginär katolsk kyrka. Altartavlan föreställer "Kristus och äktenskapsbryterskan". Målningen inköptes av Wilhelmina von Hallwyl som en Gerrit Houckgeest, men har sedan dess attribuerats som ett arbete av Okänd konstnär. Kompositionen med betoningen på kyrkointeriörens arkitekur samt monogrammet GH talar dock för en attribution till Houckgeest. Denne var en förgrundsfigur i Delftskolans arkitekturmåleri och påbörjade sin konstnär bana 1635. -*- As Lyckie de Vries points out, this is a repetitions by Houckgeest of a painting of 1642 in the Prinsenhof in Delft. It was not unknown for Houckgeest to make such repetitions many years after the first version. It was incorrectly described as a view of the interior of St Peter´s in Rome in earlier catalogues but it is in fact an imaginary Catholic church. The altarpiece shows "Christ and the Woman taken in Adultery. The painting was purchased by Wilhelmina von Hallwyl as a Gerrit Houckgeest, but has since been attributed to Unknown Painter. The composition, with its emphasis on the architecture of the church interior, and the monogram GH argue, however, in favour of Houckgeest. He was a leading exponent of architectural painting of the Delft school, and his artistic career began in 1635.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Målning
|
Kategori |
|
Material |
Trä
|
Storlek |
|
Teknik |
Oljemåleri
|
Datering |
1656
|
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
Houckgeest, Gerrit (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Inskription |
Signatur/Påskrift: GH som monogram, 1656 (på en pilasterbas nedtill till höger)
|
Föremålsnummer |
XXXII:B.35._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|