Upphov: Motzkau, Holger, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

A Family Chapel in an Imaginary Catholic Church

Som Lyckle de Vries påpekar, är detta en replik av Houckgeest, av en målning från 1642 i Prinsenhof i Delft. Det var inte ovanligt att Houckgeest gjorde sådana repliker många år efter den första versionen. Målningen beskrevs felaktigt som en interiör från St Peterskyrkan i Rom i den tidigare katalogen. I själva verket är det en imaginär katolsk kyrka. Altartavlan föreställer "Kristus och äktenskapsbryterskan". Målningen inköptes av Wilhelmina von Hallwyl som en Gerrit Houckgeest, men har sedan dess attribuerats som ett arbete av Okänd konstnär. Kompositionen med betoningen på kyrkointeriörens arkitekur samt monogrammet GH talar dock för en attribution till Houckgeest. Denne var en förgrundsfigur i Delftskolans arkitekturmåleri och påbörjade sin konstnär bana 1635. -*- As Lyckie de Vries points out, this is a repetitions by Houckgeest of a painting of 1642 in the Prinsenhof in Delft. It was not unknown for Houckgeest to make such repetitions many years after the first version. It was incorrectly described as a view of the interior of St Peter´s in Rome in earlier catalogues but it is in fact an imaginary Catholic church. The altarpiece shows "Christ and the Woman taken in Adultery. The painting was purchased by Wilhelmina von Hallwyl as a Gerrit Houckgeest, but has since been attributed to Unknown Painter. The composition, with its emphasis on the architecture of the church interior, and the monogram GH argue, however, in favour of Houckgeest. He was a leading exponent of architectural painting of the Delft school, and his artistic career began in 1635.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Målning
Kategori
  • Måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Trä
Storlek
  • Bredd 47 cm
  • Höjd 57.5 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1656
Tillverkningsplats
Tillverkare
Houckgeest, Gerrit (Konstnär)
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: GH som monogram, 1656 (på en pilasterbas nedtill till höger)
Föremålsnummer
XXXII:B.35._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913
  • "Gerard Houckgeest", Jahrbuch der Hamburger Kunstsammlungen, 20, 1975, avb. på sida: avb 23; katalog: 23
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
OKÄND MÄSTARE (1600-talets midt), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Interiör af en katolsk barockkyrka med mässa i sidokapellet. I förgrunden till höger sidokapellet. Gråa väggar, hvalf med rik stuckatur i grått samt grått stengolf. Sidokapellets hvalfbåge uppburen af pilastrar i röd marmor med listverk och kapitäl i grått. Vid kapellets fondvägg ett altare med altartafla inom omfattning med hvälfdt öfver-stycke på svängda kolonner i blågrått med guld; taflan framställande Kristus och synderskan (Johannes* evangelium, kapitel 8, vers 6—8). Kristus nedböjd mot marken, i gråbrun dräkt; till vänster kvinnan med på bröstet korslagda armar, i guldkantad gråblå fotsid dräkt och långa, nedtill vida, hvita ärmar. Bakom dem två otydliga figurer, den ena i röd mössa och gulgrå dräkt, den andra i svart, dessutom ett otydligt ansikte synligt. Till höger om altaret å den där stående pilastern ett epitafium, nederst en svart inskriftstafla med guldskrift, däröfver mellan två mörka kolonner en vapensköld med gul snedbjälke från vänster i blått falt, öfverst en mörk obelisk. Till vänster om altaret å ljusgrå sockel en mörk sarkofag, hvarå en liggande biskop i ljusgrå sten; framtill å sarkofagen en vapensköld med till synes två eller tre sparrar. Däröfver i en rödbrun nisch en stående ljusgrå kvinnostaty, hållande en nedhängande svart skriftrulle. Från kapelltaket nedhänger i en lång kedja en ampel (»Eviga lampan*). Å altaret ett rödt antependium samt ett svart krucifix med FRÄLSARENS bild i guld; till vänster en hög gråhvit ljusstake med ett brinnande långt ljus. Framför altaret en knäböjande präst med hvitt hår och skägg, i mäss-skjorta samt guldkantad och med guldkors prydd röd mässhake. Till vänster om prästen en korgosse med brunt hår samt i mäss-skjorta. Framför altaret ett gult skrank. Innanför detta framför sarkofagen ses öfre delen af en man med hvitt hår och mörka mustascher, i hvit krage och mörk rock. Utanför skranket män, kvinnor och barn. Till höger en bortvänd stående man med rödbrun allongeperuk, i mörkbrun kappa, bruna knäbyxor med rosetter, gråa knäbindor samt neddragna mörkbruna kragstöflar med gula sporrar; till höger en brun och hvit vindt-hund. Till vänster om mannen en kvinna och en gosse, knäböjande; kvinnan med händerna för bröstet, i mörkbrun slöja, bred hvit krage, svartbrun kappa och blekgul kjortel; gossen i mörk rock, hvit krage, gråbruna knäbyxor, blåa strumpor och bruna skor. Till vänster bortom dem en grupp af fem figurer. Närmast åskådaren en knäböjande man med händerna för bröstet, i den vänstra en svart hatt, med brun allongeperuk, -i röd kappa och hvit krage. Bredvid honom en likaledes knäböjande kvinna med händerna för bröstet, svart hår och i gul öfverklädnad. Invid skranket en gammal man och en kvinna stående; mannen hållande ett grått radband, med grått hår och helskägg, i brun dräkt; kvinnan i hvit mössa, urringad brun tröja och hvit halsduk. Till vänster bakom dem en knäböjande man med händerna för bröstet, med mörkbrun allongeperuk, i gult kyller, hvita ärmar, hvit krage och gråa knäbyxor; bredvid honom två bruna och hvita hundar. Bortom sidokapellet en brun orgelläktare med förgyllda ornament, uppburen af två rödbruna kolonner med gråa kapitäl. Mellan kolonnerna en dörr i skulpterad omfattning. Mera i bakgrunden en fristående ljusgrå kolonn, uppbärande ett utskjutande läktar-hörn i samma färg; längst bort en vägg med rik arkitektonisk utsmyckning. Framför kolonnerna två stående män, den ene i mörk, den andre i ljus dräkt; längre bort flere otydliga figurer. Ljuset från vänster. I högra nedre hörnet å en pilasterbas signerad: På trä (ek). Nedtill å baksidans midt en rektangulär hvit lapp, hvarå tryckt i svart (orig. /l)» Un prêtre cilebre li meste j nnmhrpirsr iunKTnn« owpi'fKku leni cette c om position. Höjd: 0.575 hl; bredd: 0.47 m. Gick vid tiden för inköpet som målad af Gerrit Jorisz. HOUCKGEEST (omkring 1600—1661) och föreställande »Interiör från St. Peterskyrkan i Rom». Se Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome I, Stockholm 1911 (sid. 41), samt auktionskatalog från Direction Frederik Muller & C:ie (Ant. W. M. Memsing), Amsterdam, Vente 15—16 Avril 1902, n° 75. Ram (gammal): Af trä, mörkt brunbetsad och polerad samt med förgylld ornerad dagerlist; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/i): Glas. Höjd: 0.81 m.; bredd: 0.7 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, å auktion i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan a D, Stockholm, 19 och 20 Mars 1903. Katalog 152 n:r 28, se räkning 26 Mars 1903. Betald 27 Mars 1903, se Rescontra (Walther von Hallwyl). Pris: Kr. 2035, se räkning. Kända tidigare ägare: 1. Collection H. I. A. Raedt van Oldenbarnevelt, Haag, Holland, se nyssnämnda auktionskatalog från Frederik Muller & C:ie. 2. Grosshandlaren Wilhelm Bendix, f. 7 December 1826, d. 1 Maj 1904. Af honom försåld å ofvannämnda auktion i Buköwskis Konsthandel.