Upphov: Mohr, Jens, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Figur. Guanyin. Qingbai-gods, Yuandynastin.

FIGUR. Guanyin. Barmhärtighetens gudinna sittande i en grotta. Bakom figuren en glorieliknande omramning med fem hoprullade band på vardera sidan (till vänster ett band avfallet). Kring figuren i grottan en portal. Över och på ömse sidor om portalen klippformiga utsprång, nedtill stiliserade vågor. På taket, snäckor, gloria, bandornament, kapitäl och vågor. Svagt celadonfärgad glasyr, gruppen för övrigt oglaserad. Godset gråvitt. Av Georg Karlin inköpt ur en sydtysk samling 1918 sedan såld hos Bukowskis 1919. Pris 1.025 Kr. Altaret är nästan 30 cm högt, har tjocka väggar och är väldigt tungt. Sett bakifrån är det uppenbart att föremålet tillverkats för hand, för det är ojämnt och har många fingeravtryck från när lerplattan formades. Att den bakre ytan var obehandlad spelade ingen roll, för altaret var tänkt att placeras i en grotta eller mot en vägg. Dess olika delar (form, stenparti, tak, vågor etc.) modellerades var för sig och kittades fast på ytan, en oerhört mödosam och tidskrävande tillverkningsmetod. Altaret avbildar Guanyin, som avslappnad sitter lutad mot sin arm med det ena benet uppdraget, en ställning som anses representera Vattenmånen Guanyin, ett namn som tagits ur en buddistisk text med titeln Blomsterkranssutran. Guden är manlig, för han har bar överkropp och syns vila i ett tempel, uthugget ur en klippvägg ovanför havet. Detta motiv kopierade storskaliga figurer som huggits in i steniga grottor. Dessa kunde vara nästan identiska i kroppsställning och omgivningar. Liknande stora fristående och utskurna träbilder tillverkades också för tempel. Ett praktfullt exempel är en målad Guanyin från norra Kina, daterad till Liao-Jinperioden (907 – 1234), som finns på Rijksmuseum i Amsterdam. Den har samma pose, med ett uppdraget knä som stödjer ena armen och kroppstyngden vilandes på den andra raka armen. Bland jämförbart qingbaiporslin finns bland annat en sittande Guanyin med liknande ansiktsuttryck, glaserad kappa och ljusbrun hud. Den grävdes fram i Shanghai City och har daterats till 1251. De svallande vågorna modellerades och fästes en och en på altarets sockel. De liknar de applicerade detaljer som användes på mycket mindre föremål från den tiden, till exempel penselburkar. Takteglet liknar det på den välkända modellen av ett spannmålsmagasin som finns vid Jiangxis provinsmuseum och har daterats till 1338. Det har också målade detaljer som är underglaserade och målade i kopparrött. Med utgångspunkt i detta verkar det troligt att det Hallwylska Guanyinaltaret kan dateras till ca 1280 – 1330. The shrine is nearly 30cm in height, thick-walled, and very heavy. From the back it is evident that the piece was formed by hand, for it is uneven and bears many fingerprints where the clay was shaped like a large slab of pastry. Its unfinished rear surface did not matter, because the piece was designed to be placed in a grotto or against a wall. Its different elements (figure, rockwork, roof, waves etc.) were each modelled separately and luted onto the surface, an immensely laborious and time-consuming method of manufacture. The shrine depicts Guanyin seated in a relaxed way, leaning on one arm with one leg drawn up, a posture that has been identified as representing Water-Moon Guanyin, a name taken from a Buddhist text called the Flower Garland Sutra. The deity is male, for he has a bare torso, and is shown reclining in a temple carved from a cliff-face above the sea. This scheme copied large-scale figures carved into rocky grottoes, that could be almost identical in posture and surrounds. Similar large, free-standing, carved wooden images were also made for temples. A magnificent example is a painted Guanyin from north China dating to the Liao-Jin period in the Rijksmuseum, that adopts the pose with raised knee supporting one arm, the weight of the body resting on the other straight arm. In terms of comparable qingbai porcelain, one may cite a seated with Guanyin with analagous facial expression, glazed robes and biscuit flesh unearthed in Shanghai city and dated to 1251. The lavish and exuberantly carved waves applied one-by-one to the base of the shrine resemble the appliqué details used on much smaller pieces of the era, for example brushrests. The roof-tiles are like those on the well-know model of a granary in Jiangxi Provincial Museum, dated 1338, and also having underglaze copper red painted details. From these reference points it seems likely that the Hallwyl Guanyin shrine dates to c.1280-1330.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Figur
Kategori
  • Glas, keramik och porslin
  • 48. XLVIII Keramik - Kina m. fl.
Material
Stengods
Storlek
  • Bredd 30 cm
  • Höjd 45 cm
Datering
1250 – 1300

c.1280-1330

Tillverkningsplats
Föremålsnummer
XLVIII:VII:B.e.e.01._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
KUAN-YIN, barmhärtighetens gudinna; möjligen tidigare än Ming.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1931
Text
Porslinsartadt gods. Sittande i en grotta, vänd något åt högra sidan, hufvudet något åt den vänstra, i nästan fri figur å ett säte; vänstra benet horisontalt böjdt, det högra uppböjdt i vinkel, foten hvilande på vänstra fotleden, händerna sammanknäppta å högra knäet. Håret högt uppsatt, med rik hårprydnad och öfver axlarna nedfallande band; i pannan det s. k. urnamärket, kännetecken på en buddha eller bodhisattva; öfver axlarna en krage (?) med en /u-i-formig flik å högra armen, den vänstra fliken liksom armen afslagen (den senare ersatt med mörkgrått lergods); rundt hals, armar och lif pärlband med smycken, rundt lifvet en i veck nedhängande klädnad, fotterna bara. Å sätet ett skynke med prickigt rombiskt mönster. Bakom figuren en glorieliknande omramning med fem hoprullade band å hvardera sidan (till vänster ett band affallet); å ömse sidor bandornament. Kring figuren en i grottan inbyggd portal, å ömse sidor af denna en kolonn med kapital i form af band med dubbla sicksacklinjer; på kolonnerna ett tak i tre fall, tegelpannorna i nedersta raden slutande i snäckliknande plattor, vid takfötterna moln-liknande spiraler. Öfver och å ömse sidor om portalen klippformiga utsprång, nedtill stiliserade vågor, slående upp mot sätet. Bakväggen i midten, å ömse sidor och nedtill genombruten af tre hål (de senare större). Å tak, snäckor, gloria, bandornament, kapitäl och vågor en svagt celadonfärgad glasyr, gruppen för öfrigt oglaserad. Godset gråhvitt. Vågor, snäckor och band pressade. Höjd: 45 cm.; bredd: 30 cm. Anm. Utskjutande delar kantstötta, på flere ställen lagade med gråhvit massa. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, å auktion hos Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel, Arsenalsgatan 2, Stockholm, 25 September 1919. Katalog 221 n:r 30, se räkning samma dag. Betald 1 Oktober 1919, se Wilhelmina von Hallwyls privata Kassabok. Pris: Kr. 1025, se räkning. Af intendenten vid Kulturhistoriska museet i Lund fil. doktor G. F. J:SON Karlin inköpt ur en sydtysk samling under resor i Tyskland 1918—1919.