Upphov: Mohr, Jens, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Figur. Guanyin. Cizhougods, Mingdynastin.

FIGUR. Guanyin (barmhärtighetens gudinna) sittande på ett klippformigt säte i en grotta. På ömse sidor om gudinnan hennes attribut, vid hennes högra sida vasen för nektar, vid den vänstra duvan, nedanför vid vänstra sidan en av hennes följeslagare, antagligen Lung Nü (drakflickan). Under sätets framspringande överdel en tiger. Glasyren är gråvit och delvis krakelerad. Gudinnans ansikte, hår och dräkt samt följeslagaren, tigern och grottan har teckningar i svartbrunt, på flera ställen rödbrun färg. Målning på glasyren. Godset är grått. Gåva till Wilhelmina von Hallwyl på hennes 75-årsdag, 1 oktober 1919, från Ellen Roosval. Från 900-talet och framåt tillverkades dekorativ vardagskeramik i brännugnar i flera provinser i norra Kina. Eftersom den framställdes för vanliga människor var keramikerna obundna av regler och bestämmelser, och kunde experimentera med tekniker och dekor. 1900-talsforskarna kallade den »Cizhougods«, ett paraplybegrepp som omfattar många olika brännugnar i en stor region och över en lång tidsperiod. Det här altaret är ett typiskt exemplar av Cizhougods, mindre förfinat än qingbaialtaret men fullt av liv. Guanyin syns här med en manlig tjänare och vid hennes fötter sitter en tiger. Denna bild kommer från en populär berättelse med titeln Dyrbar bokrulle om det doftande berget, i vilken Guanyin förkroppsligas som dotter till en grym kung som försöker gifta bort henne med en förmögen man. Hon gör motstånd genom att utstå svåra prövningar och uppvisar sina mirakulösa krafter.Hennes far låter döda henne, varefter en övernaturlig tiger för henne till helvetet. Istället för att straffas av helvetets väktare, spelar Guanyin musik och runt henne blommar, som omvandlar helvetet till paradiset. Sådana berättelser visar hur populärreligionen kombinerade buddistisk tro med taoistiska berättelser. Guanyin, Goddess of compassion. Cizhou-ware 16th century. Ming-dynasty.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Figur
Kategori
  • Glas, keramik och porslin
  • 48. XLVIII Keramik - Kina m. fl.
Material
Stengods
Storlek
  • Bredd 12 cm
  • Höjd 22 cm
Datering
1368 – 1644

1500-tal

Tillverkningsplats
Föremålsnummer
XLVIII:V:F.a.02._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
KUAN-YIN, barmhärtighetens gudinna; möjligen något senare än Sung.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1931
Text
Af stengods. Tsi-chou yao-typ. Gudinnan sittande å ett klippformigt säte i en grotta, hufvudet vändt framåt, vänstra benet horisontalt böjdt, högra benet uppböjdt i vinkel, högra handen å knäet, vänstra handen hållande en krans. Å hufvudet en hög diademliknande hufvudbonad, kring halsen ett pärlband. Iklädd mantel, öppen framtill, rundt lifvet ett skynke, sammanhållet af ett band, samt lång kjortel, snedt öfver bröstet från vänstra axeln ett vridet band eller dylikt, öfre delen af bröstet och fotterna bara. Å ömse sidor om gudinnan hennes attribut, vid hennes högra sida vasen för nektar och vid den vänstra dufvan (otydlig), nedanför vid vänstra sidan en af hennes följeslagare, antagligen Lung Nu (drakflickan). Under sätets framspringande öfverdel en tiger (hu), vänd åt vänster med hufvudet tillbakavändt. Grottan afslutad i fem spetsar ofvanför gudinnans hufvud. » Glasyren gråhvit, delvis krakelerad samt stannad ett stycke ofvanför nederkanten. Gudinnans ansikte, hår och dräkt samt följeslagaren, tigern och grottan med teckningar i svartbrunt, å flere ställen rödbrun färg. Målningen på glasyren. Godset grått; figuren ihålig, gjord i form. Höjd: 22 cm.; bredd: 12 cm. Gåfva till Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, på hennes 75-årsdag 1 Oktober 1919 från hennes dotter Ellen Fridrica Wilhelmina Roosval, f. 29 Juli 1867. Inköpt af den sistnämnda å auktion hos Aktiebolaget H. Bukowskis Konsthandel, Arsenalsgatan 2, Stockholm, 25 September 1919. Katalog 221 n:r 24. Af intendenten vid Kulturhistoriska museet i Lund fil. doktor G. F. J:SON Karlin inköpt ur en sydtysk samling under resor i Tyskland 1918—1919.