Upphov: Mohr, Jens, Hallwylska museet/SHM (CC BY 4.0) Du får bearbeta och dela verket för alla ändamål, även kommersiella, så länge du anger upphovsperson och licensgivare.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Figur på sockel. Guanyin, Södra Songdynastin.

FIGUR. Guanyin med två följeslagare på oval sockel samt på fotställ av trä. Gåva till Wilhelmina von Hallwyl den 1 oktober 1925 från Ellen och Johnny Roosval. Denna ovanliga figur föreställer Bodhisattva Guanyin sittandes på en tron. Guanyin är medkänslans gudinna inom den kinesiska buddismen. Hennes namn betyder bokstavligen »en som lyssnar till [världens] gråt«. Under Songdynastin avbildades Guanyin både som en manlig och kvinnlig gud, men vid tiden för Mingdynastin hade hon blivit enbart kvinna. Den här Songfiguren är kvinna och bakom henne finns en blombladsformad mandorla (gloria). Ovanför hennes vänstra axel syns en flygande duva, som symboliserar fruktsamhet.Ovanför hennes högra axel syns en flaska med en flugviska inuti, vilka symboliserar fred och rening från okunnighet och mental smärta. Framför henne står två akoluter, den kvinnliga Long Nu och den manlige Shan Cai, vilka traditionellt förknippas med Guanyin. Föremålet tillverkades av oglaserat porslin, fläckvis något oxiderat till en rödaktig färg. En stor järnfläck markerar tronens framsida. Porslinet är typiskt för Jingdezhen, men medan det är vanligt att hitta figurer med qingbaiglaserade kappor och oglaserad hud, är det ovanligt att se ett helt oglaserat föremål. Figurinen har daterats till Södra Songdynastin, en tid när Hangzhou var huvudstad och en god lokal marknad för Jingdezhen. Uttrycket i Guanyins ansikte, med det gåtfulla leendet, liknar det på en delvis qingbaiglaserad figur från en grav i Jiangxi, daterad till 1274. Vid den tiden var vördnaden för den vitklädda Guanyin utbredd, och den här krönta figuren bär en kappa med krage och bälte i midjan. Den övre delen är mönstrad med ett band av lotusblad och ett band av ruyi. Legenden och kulten om Guanyin i sin vita kappa var nära förknippad med det övre Tianzhuklostret i Hangzhou, den främsta pilgrimsplatsen för Guanyin under Songdynastin. Kläderna på Guanyins akoluter avspeglar också modet under Södra Songdynastin. Long Nu bär en kortare överklädnad med bälte och krage över en längre kjol. Shan Cai bär en rock som knäpps i mitten, med långa nedhängande ärmar. Figure. Unglazed porcelain figure of White-robed Guanyin Southern Song dynasty (1127-1279) This unusual figure is the Bodhisattva Guanyin seated on a throne. Guanyin is the Bodhisattva of Compassion in Chinese Buddhism, and her name literally means “one who listens to the cries [of the world]”. During the Song dynasty Guanyin was depicted both as a male and a female deity, but by the Ming dynasty had become solely female. This Song figure is female, and behind her is a petal-shaped mandorla (halo). Above her left shoulder a flying dove embodies fecundity, while above her right shoulder a bottle containing a flywhisk symbolises peace and the cleansing of ignorance and mental afflictions. Before her stand female acolyte Long Nu and male acolyte Shan Cai, traditionally associated with Guanyin. The whole assemblage is made of unglazed porcelain, slightly oxidised to a reddish colour in patches, and with a large iron spot marking the front of the throne. The porcelain is typical of Jingdezhen, but whereas it is common to find figures with qingbai glazed robes and unglazed flesh, it is uncommon to see a wholly unglazed piece. The statue dates to the Southern Song dynasty, a time when the capital city was at Hangzhou, a good local market for Jingdezhen. The expression on Guanyin’s face with its enigmatic smile, resembles that of a partially qingbai-glazed figure from a tomb in Jiangxi dated to 1274. At that period veneration of White-Robed Guanyin flourished, and this crowned figure wears a caped robe belted at the waist, patterned on its upper section with a band of lotus petals and a band of ruyi. The legend and cult of White-Robed Guanyin was closely associated with the Upper Tianzhu Monastery in Hangzhou, the foremost pilgrimage site of Guanyin during the Song dynasty. The garments of Guanyin’s acolytes reflect Southern Song fashion also, Long Nu wearing a shorter belted overgarment with a cape, over a longer skirt, and Shan Cai a centre-fastening robe with long pendant sleeves.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Figur på sockel
Kategori
  • Figuriner och statyetter
  • 48. XLVIII Keramik - Kina m. fl.
Storlek
Höjd 24.6 cm
Teknik
Blanc de chine
Datering
1128 – 1279

1128 - 1279

Tillverkningsplats
Föremålsnummer
XLVIII:XI:C.a.a.32._HWY
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
KUAN-YIN, barmhärtighetens gudinna, med två följeslagare, å oval sockel samt å fotställ af trä; 1800-talet.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1931
Text
Oglaserad. Sittande, händerna i skötet, insidorna uppåt, den vänstra öfver den högra. Halfslutna ögon, uppkammadt hår och kronliknande hårprydnad, från hvilken nedhänger å ömse sidor ett S-formadt tunt platt ornament, upptill fäst med en blomma. Iklädd mantel med en utsvängd flik å hvardera armen samt öppen framtill, där en undre dräkt synlig, denna med rund urringning, kantad med en nedåtvänd ju-i-bård (endast ett helt och två halfva ornament synliga), vid midjan uppåtvända runda bågar och horisontala ränder. Bakom gudinnan en mandorlaliknande tunn skärm med bred slät kant, upptill å skärmen gudinnans emblem å moln, vid högra axeln vasen med nektar (i densamma en flugvifta), vid vänstra axeln dufvan, sittande vänd åt höger med hufvudet framåt. Framför gudinnan å sockeln de båda följeslagarna, stående vända något mot hvarandra, vid hennes högra sida Chen TSAI (den hängifne följeslagaren under gudinnans jordevandring), vid den vänstra LUNG NÖ (drakflickan). Den senare med håret uppsatt i en knut midt på hjässan, iklädd slät dräkt med kjortel i två afdelningar, den öfre något utsvängd nedtill, rundt halsen en duk, knuten framtill (händerna afslagna). Den förra figuren med båda händerna framför bröstet, dolda af en duk; iklädd platt hufvud-bonad, nedfallande öfver axlarna, och fotsid rock med långa ärmar. Å sockeln märken efter ett lösbrutet(?) föremål med spår af glasyr. Godset å framsidan något ljusbrunt af bränningen, å gudinnans vänstra knä en svart fläck. Å baksidan ett rundt hål, å gudinnans hufvud samt å småfigurerna å ryggen små dylika, figuren ihålig. Sockelns undersida med något insänkt botten. Å skärmens baksida och å sockelns undersida aftryck efter tyg. Höjd: 24.6 cm. Sockel, höjd: 3.5 cm.; längd: 14 cm.; bredd: 7.8 cm. Fotställ: Af brunbetsadt trä, ovalt, lågt, å fyra något utsvängda fotter, kanten rundad, å öfversidan en nedfallning för sockeln. Höjd: 2.8 cm.; längd: 15.6 cm.; bredd: 9.1 cm. Gåfva till Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, på hennes födelsedag 1 Oktober 1925 från hennes dotter och svärson Ellen Fridrica Wilhelmina, f. 29 Juli 1867, och professorn Doktor Phil. Johnny August Emanuel Roosval, f. 29 Augusti 1879, gifta 22 Juni 1907.