Fat.Dingporslin. Songdynastin.
FAT. Skålformigt på liten låg fotkant med pressad dekor i låg relief. På insidan i mitten i runt fält ett stort musselliknande lotusblad, tre lotusblomknoppar samt mindre blad; däromkring en bred bård lotusblommor, blad och andra blommor. Fatet pressat i en form med inskuren dekor. Glasyren ljust brungrå på båda sidor, tunn, på några ställen med bruna fläckar. Bräddkanten oglaserad (fatet bränt i upp och nedvänd ställning). Godset är ljust brungrått, lätt, med märken efter drejning på utsidan. Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl, 18 december 1911, hos Bukowskis Konsthandel, Stockholm. Pris: 75 Kr. Dingporslin hade högt anseende. De bästa föremålen valdes ut till kejsarens hov och till högt uppsatta präster vid buddistiska kloster. Det skarpt gjutna mönstret inuti föreställer lotusblommor, en växt som är nära förknippad med buddismen. Gjuten dekor började framställas senare än ristad dekor på Dingporslinet. Den gjutna dekoren, jämte det faktum att det gick att stapla flera föremål på varandra inuti saggarna, möjliggjorde massproduktion. Gjutformarna nöttes vid upprepad användning, så detta fat verkar vara ett tidigt exemplar, då dekoren är tydligt definierad. Den oglaserade kanten var ett resultat av att föremålen brändes upp och ned när de staplades i saggarna. Kanterna försågs ofta med koppar-, guld- eller silverband. Detta skedde i sådan utsträckning att det fanns en tillverkningsenhet vid palatset som var specialiserad på att tillverka kantband i metall. Ding ware porcelain dish with transparent glaze and moulded decoration Song dynasty, late 11th-early12th century Ding ware was highly regarded, the best pieces being selected for the imperial court, and for high-ranking clergy in Buddhist monasteries.The crisply-moulded design inside is of lotus flowers, a plant closely associated with Buddhism. Decoration using moulds commenced later than carving on Ding ware, and together with multiple stacking within saggars, it allowed mass production. Moulds became less clear with successive use, so this dish appears to be an early impression, as the decoration is clearly defined. The unglazed rim was a result of upside-down firing within the stacked saggars. Unbound rims were often bound with copper, gold or silver bands, to the extent that there was a manufacturing unit within the palace that specialised in making metal rim-bands.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Fat
|
Kategori |
|
Material |
Keramik
|
Storlek |
|
Teknik |
|
Datering |
1115 – 1234
sent 1000-tal-tidigt 1100-tal |
Tillverkningsplats | |
Föremålsnummer |
XLVIII:V:E.b.01._HWY
|
Tillhörande texter |
|