Upphov: Berchem, Claes "Nicolaes" Pietersz., Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

LADDA NER BILDEN Information om bilden
Föremål

Bildgenre

Målningen finns återgiven i gravyr av J. Visscher under titeln "Le Bal" (Het Boeren Bal"). Dess upphovsman har emellertid diskuterats. Ett förslag enligt brev i Hallwylska museets arkiv är B. van Houten. En replik av målningen, där dock katten och hunden inte återfinns, såldes på auktion hos Hünerberg i Braunschweig den 30 november, 1961, nr 32 med signatur "C. Dusart fec". -*- This painting is reproduced in an engraving by J. Visscher, entitled "Le Bal" ("Het Boren Bal"). Its authorship, however, has been debated. A letter in the archives of the Hallwyl Museum suggests B. van Houten. A replica of this painting, without the cat and dog, was auctioned by Hünerberg in Braunschweig 30th November, 1961, no. 32 signed "C. Dusart fec".

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
  • Genremåleri
  • Målning
Kategori
  • Måleri
  • 32. XXXII Tavlor
Material
Duk
Storlek
  • Bredd 83.5 cm
  • Höjd 107 cm
Teknik
Oljemåleri
Datering
1680
Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Inskription
Signatur/Påskrift: NBerchem. fec. 1680. (nedtill till vänster)
Föremålsnummer
XXXII:B.49._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
CLAES BERCHEM (1620—1683), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Bondbalen (Het Boeren Bal). Stuginteriör. Till vänster å grått golf ett dansande ungt par, figurerande mot hvarandra. Kvinnan till vänster, vänd framåt, armarna svagt böjda med händernas ryggsidor mot höfterna, högra benet upplyft, i hvit hufvudduk, brungul tröja, flikig hvit halskrage, blågrön kjortel, hvitt förkläde, mörka strumpor samt brungula tofflor. Mannen vänd åt vänster, med något böjda knän, högra armen framsträckt, handens tumme och pekfinger sammanförda, de öfriga fingrarna inåtböjda, vänstra armen längs sidan, i handen en stor mörk hatt, med brunt hår, i rödbrun skjortblus, åtsittande gulgråa benkläder och gråa skor med svarta band, vid vänstra sidan en dolk i brun slida. Till höger bakom mannen två spelmän, den bortre en liraspelare, stående vänd framåt på en brun tunna, högra ögat skymdt af en grå lapp, med mörka mustascher , och helskägg, i brun hög hatt med en uppstående Qäder, gulbrun kappa, blå skjortblus samt gråbruna knäbyxor, strumpor och skor; den främre stående vänd framåt, spelande fiol, med mörkt hår, i gråbrun hatt, blågrön kappa, brun rock samt knäbyxor och strumpor i samma färg. Framför spelmännen till höger kring ett groft gråbrunt bord tre figurer. Vid högra långsidan en å en brun stol sittande man, vänd åt vänster, med korslagda armar, långt mörkt hår, i blågrön mössa, halflång röd rock och brungula benkläder. Vid hans högra sida en kvinna sittande vänd framåt, i högra handen ett högt glas med skummande rödt innehåll, i hvit hufvudduk och tröja. Vid bortre kortsidan en stående man i gulbrunt, något framåtlutad, med hufvudet vändt åt de dansande, högra handen stödd på bordet, i toppig hatt, rocken upptill knäppt med en knapp. Å bordet en gråbrun bukig lerkanna. Bakom mannen längst till höger en stående man, vänd åt vänster, med mörka mustascher samt hatt och dräkt i gulbrunt. Framför bordet mera i förgrunden en man och en kvinna, sittande på en brungrå bänk, något bakåtlutade; mannen bortvänd, vänstra armen kring kvinnans hals, den högra något uppåtböjd mot kvinnans likaledes uppåtböjda vänstra arm och med händerna mot hvarandra, vänstra benet öfver kvinnans knän, i brun hatt med uppviket brätte, grön rock samt mörkbruna knäbyxor, strumpor och tofflor, vid högra sidan en dolk i brun slida; kvinnan vänd mot mannen, i hvit mössa och brun klädning, för öfrigt till största delen skymd af mannen. Längst till höger å golfvet en träsko och en vassknippa. Till vänster om bänken en brun och hvit hund med öppet gap, vänd mot en till vänster stående brun katt med i rödt lysande ögon, öppet gap och i båge krökt rygg. På golfvet bredvid katten en brun pinne. Golfvet i förgrunden belagdt med korta mörka plankstumpar. Längst till vänster en kvinna sittande på en brun stol samt vänd-åt vänster, vänstra handen framsträckt, i brun storbrättad hatt, grön tröja och brun kjortel. Bakom henne en sittande man, vänd framåt, blåsande klarinett, i grön hatt och brun rock. Å väggen till vänster om de dansande en dörr med öfre halfvan öppen inåt; i öppningen bakom den stängda underdörren en man och en kvinna, betraktande dansen; kvinnan till vänster, med mörkt hår, i hvit hufvudduk och halsduk samt gulbrun tröja; mannen i mörk hatt och rock. Genom öppningen ofvanför figurerna ett grått hus med halmtak och ljusröd skorsten delvis synligt. Till vänster om dörren ett fönster med små rutor, å stolpen mellan detta och dörren en brun fågelbur. Till höger om dörren en mot väggen upprest stege. Främre delen af stugan skild från en bakre genom en brun afbalkning, öfver denna till vänster otydliga foderhögar samt till höger hufvudena af en häst och en man synliga. Tak gråbrunt, af rutformigt lagda läkten eller stänger samt uppburet af grofva bjälkar. Ljuset från vänster genom dörröppningen och fönstret. På duk, spänd på kilram af furu, med korskryss. Å dukens baksida till vänster upptill med blyerts skrifvet (orig. 2/i): Höjd: 1.07 m.; bredd: 0.835 m. Claes (Nicolaes) Pietersz. Berchem (Berghem eller Berrighem), döpt 1 Oktober 1620 i Haarlem, d. 18 Februari 1683 i Amsterdam; lärjunge först af sin far, stilleben-målaren Pieter Claesz., senare af Jan van Goyen, Claes Moyaert, Pieter de Grebber, Jan Wils (hans svärfar) och J. B. Weenix; var 1642 medlem af gillet i Haarlem, måste ha varit länge i Italien, hvarom otaliga studier, skisser och taflor vittna; berömd holländsk målare och etsare. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Erster Band, Wien und Leipzig 1906, samt »Katalog der Gemälde, Miniaturen, Pastelle u. s. w. im Reichsmuseum zu Amsterdam», 1920. Jmfr B.56 och B.155. Graverad af J. VlSSCHER under titeln .»Le Bai», se Huber: »Manuel des amateurs de l’art», Tome V, sid. 410. — Ett exemplar däraf finnes i Hallwylska samlingen, Grupp XXXIII: Grafisk Konst, B.c.19. Ram (ny): Af päronträ, brunbetsad och polerad; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 8/1); Glas. Höjd: 1.32 m.; bredd: 1.07 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 23 Februari 1904 i H. Bukowskis Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 23 Februari 1904, se Toilettbok. Pris: Kr. 4000, se räkning. Inköpt tillsammans med B.50—B.53 samt K. A.42 och K. A.43 till sammanlagdt pris af Kr. 12000, se räkning. Likviden erlagd med Kr. 8300, se Toilettbok, samt med Kr. 3700 af Johanna Kempe, f. Wallis. Af Wilhelmina von Hallwyls, f. Kempe, andel 1 tafla skänkt till hennes dotter och svärson Ebba och kammarherren Wilhelm von Eckermann och 2 taflor försålda å auktion i H. BUKOWSKIS Konsthandel 8 och 9 December 1904, katalog 161, n:r 11 pris Kr. 270, n:r 272 pris Kr. 41, inköpssumman för dessa tre taflor Kr. 800, se Toilettbok och räkning. Af direktören C. U. Palm inköpt å auktion hos Frederik Muller & C:ie i Amsterdam. Ramen förfärdigad efter beställning af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 25 Oktober 1905 hos snickaren C. H. Benckert J:r, Regeringsgatan 63, Stockholm, se räkning 13 November 1905. Betald 15 November 1905, se Rescontra (Walther von Hallwyl). Pris: Kr. 60, se räkning.